::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Aug 11, 2011

Cintaku Kerana Cinta Yang Tertinggi


~Akan terus ku jejak cinta yang tertinggi hingga tiada lagi umurku di dunia ini~


"Aku mencintaimu kerana agama yang ada padamu.
Jika hilang agamamu, maka hilanglah cintaku padamu."
-Imam Nawawi-

~Kita mencintai-Nya dan takut mengecewakan-Nya~
Hanya Kerana Cinta Yang Tertinggi

Islam meletakkan cinta yang tertinggi itu adalah kepada Pencipta Yang Maha Satu.

Hatta pada semua rasa yang tumbuh dari dasar hati pinjamannya ini perlulah kerana Dia. Baik cinta, rindu, benci kasih, takut perlulah kerana Allah s.w.t semata. Tidak kerana yang lain.

Cinta pada manusia tiada makna andai tidak didasari Allah sebagai dasarnya. Mudah saja ia roboh dan runtuh tanpa Dia. Suka pada dunia adalah hanya kerana cita-cita kita untuk membawa bekal berjumpa dengan-Nya. Dunia adalah tempat kita bercucuk tanam akan seluruh kebaikan kita.

Hatta pada setiap tingkah laku dan gerak-geri kita, gelak tawa kita, tangis kita - kita mahu Allah itu sentiasa bersama. Kita mahu Allah mendengar setiap luahan hati kita. Kita mahu berkongsi semuanya bersama Dia. Kita mahu Allah sentiasa bersama kita. Kita mahu Allah menyertai kita. Ke mana saja kita pergi, kita mahu Alah itu kita bawa di dalam hati.

Maka, apakah ada cinta yang lebih tinggi dan lebih mulia dari ini?

Apabila Allah menjadi cinta yang tertinggi di dalam hati kita, kita akan melakukan semuanya untuk Dia. Kita akan takut untuk melakukan sesuatu yang mengundang marahnya pada kita. Kita takut untuk melakukan sesuatu yang menjauhkan kekasih hati Yang Tertinggi ini dari kita.

Kita tak mahu Dia meninggalkan kita. Kita akan takut kehilangan Dia. Kita akan takut mengecewakan Dia. Kita akan takut jika Dia tidak mengendahkan kita.

Kita akan sentiasa berhati-hati dalam setiap langkah dan gerak-geri kita, kerana kita mahu Dia sentiasa gembira melihat kita, sentiasa mahu Dia meredhai kita.

Dan inilah yang dinamakan taqwa.

Dan orang-orang yang menjauhi Taghut (iaitu) tidak menyembahnya dan kembali kepada Allah, mereka pantas mendapat berita gembira; sebab itu sampaikanlah khabar gembira itu kepada hamba-hamba-Ku., (iaitu) mereka yang mendengarkan perkataan lalu mengikuti apa yang paling baik di antaranya. Mereka itulah orang-orang yang telah diberi petunjuk oleh Allah dan mereka itulah orang-orang yang mempunyai akal sihat. 

Maka, apakah engkau hendak mengubah nasib orang-orang yang telah dipastikan mendapat azab? Apakah engkau (Muhammad) akan menyelamatkan orang yang berada dalam api neraka? Tetapi, orang-orang yang bertakwa kepada Tuhannya, mereka mendapat kamar-kamar (di Syurga), di atasnya terdapat pula kamar-kamar yang dibangun (bertingkat-tingkat) yang mengalir di bawahnya sungai-sungai. (Itulah) janji Allah, Allah tidak memungkiri janji(-Nya).
(Az-Zumar; 39: 17-20)

Ada Apa Di Hati Setelah 10 Hari?

Setelah 10 hari Ramadhan berlalu, mari kita tinjau menerobos ke taman hati kita. Bagaimana keadaan pohon-pohon taqwa yang tumbuh di dalam hati? Sudah cukupkah dibajai dengan tadabbur Al-Quran, bangun di sepertiga malam memohon keampunan dan rahmat bagi diri yang serba kekurangan, sedekah dan segala macam kebaikan yang menyuburkan rasa taqwa ini?

Adakah kita merasakan kita semakin menghampiri-Nya?

Adakah kini cinta kita semakin menebal kepada-Nya?

Lakukanlah tiap sesuatu itu dengan sepenuh hati.

Hanya untuk-Nya, hanya untuk redha-Nya, hanya untuk gapai cinta-Nya.

Di dalam kebun hati kita, adakah sudah kita bersihkan rumpai-rumpai dan lalang-lalang jahiliyyah yang mengganggu kesuburan pohon cinta kita kepada-Nya? Kerana pohhon-pohon yang kita tumbuhkan selain daripada itu akan mengganggu pertumbuhan pohon taqwa. Maka, perlulah kita tebas dan cabut ia dari hati kita. Usah biarkan lalang-lalang jahiliyyah dan pohon cinta Ilahi tumbuh bersama-sama.

Peliharalah ia.

"Apakah engkau tidak memperhatikan, bahawa Allah menurunkan air dari langit, lalu diaturkannya menjadi sumber-sumber air di bumi, kemudian dengan air itu ditumbuhkan-Nya tanaman-tanaman yang bermacam warnanya, kemudian menajdi kering, lalu engkau melihatnya kekuning-kuningan, kemudian dijadikan-Nya hancur berderai-derai. Sungguh, pada yang demikian itu terdapat pelajaran bagi orang-orang yang mempunyai akal sihat."
(Az-Zumar; 39:21)

1/3 Ramadhan telah berlalu. Bagaimana pencapaian kita hari ini? Tanyakan pada diri kita sendiri. Ukurlah ia dengan melihat ke dalam hati kita.

~Cintaku adalah ingin bersama-Mu setiap waktu. Redhailah diriku~

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino