::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

May 23, 2018

PRU 14, Ramadhan dan Hari Guruku


~Maka, jadilah orang yang selalu berfikir baik, berkata baik, berbuat baik, berhati baik, kerana semua kebaikan akan kembali kepada kita -Aa Gym- ~


PRU14

Kali ini kali kedua saya mengundi sempena Pilihan Raya Umum (PRU) di tanah air saya di Malaysia. Boleh katakan juga, kali ini saya lebih banyak berfikir dan menelaah daripada ketika menjadi pengundi kali pertama. Ya, pada mulanya memang keliru walaupun kita dah buat keputusan untuk cenderung memilih peneraju Negara. Alhamdulillah dengan adanya musyawarah dengan mereka yang lebih arif dan berpengalaman beserta solat dan doa, keputusan siapa untuk diundi telah ditentukan.

PRU14 kali ini menunjukkan kempen di media sosial yang sangat hebat. Sama ada oleh Parti A, B dan C. Kempen bukan saja oleh ahli parti bahkan oleh penyokong yang tidak berdaftar atau bakal pengundi yang telah menentukan parti pilihan hati.

Sedihnya, ada yang terlupa adab dan akhlak berdiskusi atau mengepos status hingga sampai bertukar menjadi pahlawan papan kekunci. Ada yang tidak pernah bertaring terus menjadi singa di laman media sosial.

Itulah cabaran dan ujian dalam kehidupan. Kita semua diuji. Mungkin tagline “adab kat mana?” seperti iklan di TV sudah tidak berguna lagi.



Ramadhan

Pilihan Raya kali ini diadakan lebih seminggu sahaja sebelum Ramadhan. Kadang-kadang mungkin kita terlupa bahawa kempen pilihan raya lebih hebat dari kempen mempersiapkan diri untuk Ramadhan. Harapnya masa itu kita tak lupa belek Al-Quran kerana terlalu sibuk kempen di twitter, youtube ataupun Facebook.

Ramadhan datang, hanya tinggal diri kita sendiri berjuang dengan melawan hawa nafsu. Tiada lagi syaitan di sebelah untuk dipersalahkan atas kesalahan dan kesilapan yang kita lakukan di bulan Ramadhan ini.

Inilah diri kita yang sebenar.

Semoga kita menjaga lisan bukan sahaja melalui tutur kata bahkan melalui tulisan yang terpapar di laman media sosial. Semua itu dicatat dan akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak.

Sekejap saja sebulan Ramadhan ini akan berlalu. Ketika kita sibuk, sekejap saja 1/3 Ramadhan telah meninggalkan kita. Ketika kita sibuk membeli kelengkapan hari raya lalu meng’update’ di laman media sosial, 2/3 Ramadhan telah meninggalkan kita. Dan ketika kita sibuk hendak pulang ke kampong halaman sambil ‘update’ jalan raya yang sesak, Ramadhan sudah pun tinggal baki beberapa hari bersama kita. Entah ada atau tidak, Ramadhan tahun depan untuk kita lagi.

"Demi masa. Sesungguhnya manusia kerugian melainkan nasihat kepada kebenaran dan kesabaran." 
(Al-Asr: 1-3)

Semoga Ramadhan ini kita penuhi dengan perkara-perkara kebaikan. Ramadhan adalah pesta ibadah. Moga menjadi 'recharge' untuk terus istiqamah di bulan-bulan akan datang.

Hari Guruku

Seperti tahun-tahun sebelumnya saya pernah cerita tentang guru-guru yang saya sayangi semenjak di sekolah rendah hingga ke universiti. Guru-guru yang sangat awesome, masya Allah. Semoga Allah anugerahkan mereka semua kebaikan yang banyak.


Sempena sambutan hari guru kali ini, guru-guru atau murabbi yang ingin saya perincikan adalah mereka yang benar-benar menyentuh hati saya.

Sepanjang pra-Pilihan Raya Umum hingga pasca Pilihan Raya, mereka lah orang yang banyak memberi contoh teladan kepada saya untuk: 
- berlapang dada, 
- tidak melabel dengan perkataan yang menghina orang-orang yang tidak sependapat, 
- sentiasa memberi peluang untuk melihat potensi kebaikan, 
- bersangka baik pada saudara muslim yang lain selagi mereka ingin menegakkan kebenaran dan menjadikan redha Allah sebagai panduan, 
- menjadi pendamai di antara mereka yang berkelahi kerana pendapat yang berbeza 
- dan banyak lagi yang tidak terungkapkan.

Saya hanya pemerhati. Namun, apa yang saya perhatikan benar-benar membentuk dan mengetuk hati ini. Kadang-kadang saya berfikir, adakah saya mampu menjadi sebaik itu.

Kalianlah tauladan dan murabbi untuk saya yang masih banyak kekhilafan diri.

Alhamdulillah, yakin bahawa saya tidak silap memilih 'jalan'. InsyaAllah, semoga Allah sentiasa rahmati dan berkati Murabbi-murabbi yang saya sayangi kerana Allah.

Segala puji bagi Allah, dari dulu hingga kini, saya tetap gembira dengan bulatan gembira saya.

~Ketenangan hati adalah suatu perkara yang tidak mampu dijual beli~

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino