::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Dec 7, 2023

Ibrah Proposal Defense : Open Up


~Alhamdulillah, syukur atas kurniaan Allah semuanya.~ 

"Ambillah hikmah itu walau dari bekas mana pun ia keluar." (Hadith) 
Buku Generasi Muda dan Perubahan oleh Syeikh Fathi Yakan


Syukur

Alhamdulillah syukur semalam selesai Proposal Defense di Kulliyyah of Nursing. Tak jangka pun untuk dapat proposal defense without correction sebab selepas 2 minggu lepas hantar projek research proposal ke admin Kulliyyah, dan baca semula dok cakap "Aduh, kenapa lah boleh tersilap ni."

Ala kulli hal Alhamdulillah, cuma perlu perincikan bahagian metodologi kajian untuk pembetulan. Syukur sangat. 

Rasa terharu juga untuk Chairman yang bagi support sempat bagi hint bila masa tinggal 10 minit, dan puji slide saya (walaupun diri sendiri rasa macam ada je tak kena kat slide tu). Dan kepada examiners yang memulakan feedback dengan kata-kata positif, "Good job", "I can see your hard work from this." Walaupun diri sendiri rasa macam belum 100% hard work lagi, sebenarnya saya sangat terharu. 

Rasa terharu untuk semua support daripada team supervisory saya, Dr Firdaus, Dr Siti, dan Dr Redzuan. 
"Congrats, boleh jawab semua soalan tadi." kata Dr Siti.

Rasa nak rakam je bila Chairman buat pengumuman "You have passed your proposal defense." Alhamdulillah Penyelia Utama saya seorang extrovert, jadi dapatlah bergambar bersama dengan semua asbab cadangan penyelia utama saya. Kalau diri sendiri, asyik tak terluah je. 

~Semoga Allah berkahi perjalanan ilmu ini~

Ibrah

Apa yang satu perkara penting saya belajar daripada Proposal Defense ni?

'Open up'

Sebagai makhluk introvert, untuk luahkan adalah satu struggle saya daripada dulu. 

Sebab rasa :

'tak perlu kot cakap sekarang,' 

'nantilah'

'penting ke untuk cakap tentang tu?'


Kadang-kadang saya akui saya tak tahu perkara tersebut penting untuk orang itu atau orang lain tahu. Sebab mungkin saya rasa tak penting untuk orang itu tahu, (kot?)

Jadi di akhir sesi feedback pada Bab 3, examiner ada bertanya tentang bagaimana saya nak handle spesimen, suhu, dan sebagainya. 

Ye, se'simple' Nadiah Shamsuddin ini adalah saya letakkan dalam penulisan bahawa saya akan handle sample dalam data collection seperti disarankan oleh expert bernama A tahun XYZ. Dan saya memang jangkakan untuk examiner bertanya tentang itu dalam pembentangan nanti. 

Cuma ia tidak diletakkan secara terperinci dalam Bab 3, sebab saya menganggap nanti dalam tesis sebenar boleh cerita lebih terperinci. 

Jadi, ya, untuk 'open up' sebenarnya memberi kesan bukan saja dalam hidup tapi juga dalam tesis saya. 


Flashback

Teringat dulu roomate zaman degree saya kata (selepas majlis makan malam hujung semester), tak cakap pun dengan dia dapat Dean's List semester itu. Yelah,  roomate saya tu hampir setiap semester dia Dean's List. Setakat saya ni apalah sangat, kan...hu. Dan waktu tu rasa 'kenapa saya perlu bagitahu?' Macam juga apabila setelah apply Phd,  pensyarah degree saya terasa hati sebab tak bagi tahu sebab dia anggap saya dah macam rakan dia. 

Bak kata mentor saya Dr Roket dalam seminar RIC 2 (Untuk beberapa orang geng-geng yang seperti saya yang dipanggil ke depan waktu tu sebab susah nak kongsi): "Learn to share it."

Maaf sangat sekiranya saya seorang yang 'clueless'. Insya Allah saya akan terus belajar. 

~Alhamdulillah apa pun syukur untuk segalanya, perjalanan untuk Ummah ini diteruskan~


0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino