::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Sep 4, 2010

Diari Ramadhan 1431 H



~Dalam derita pasti ada bahagia. Kerana Dia sentiasa ada. Yakinlah pada-Nya.~

(1)

'Selamat tinggal, Kuala Lumpur, tanah tempat kelahiranku...' desis hati sewaktu meninggalkan Kuala Lumpur dengan kereta yang penuh berisi barang-barang. Saya sudah berpindah, Alhamdulillah!

Sudah dua bulan saya bekerja di sini. Hidup di tengah-tengah kota, hanya hutan batu di kiri kanan. Saya rindukan hutan yang hijau, angin lembut yang berbisik. Saya rindukan ketenangan itu.

Ramadhan ini boleh dikira berapa kali saja solat terawikh secara berjemaah di masjid. Selebihnya melakukan terawikh sendiri sekiranya tidak bekerja malam.

Ada rasa sedih di hati ini. Kelapangan masa di zaman belajar dahulu amat saya rindukan.

Esok balik ke kampung halaman, mengubat sebentar hati yang rindu. Rindu pada suasana kehijauan. Rindu pada alam yang setia menjadi teman.

Terima kasih warga kerja Hospital Al-Islam yang sudi memberi tunjuk ajar dan rakan serumah yang peramah. Cebisan pengalaman akan saya jadikan bekalan.

Destinasi seterusnya saya akan ke Bandar Penawar. Kata ibu, semoga Bandar Penawar akan menjadi penawar buat diri saya. InsyaAllah, moga kehijauan alam di sana akan menjadi penawar dan penenang jiwa. Moga keputusan yang dibuat dengan nekad di bulan ini ada rahmat di sebaliknya.

Perjalanan diteruskan...

(2)

22 Ramadhan 1431H jua menjadi saksi bahawa Allah telah melembutkan hatinya. Saya sentiasa berdoa Allah mengampuni dosa-dosa kedua ibu bapa saya dan orang-orang yang menjaga saya dan mengasihani mereka. Ameen.

(3)

Buat teman yang sudah mula melangkah setapak demi setapak ke alam perkahwinan, saya amat bahagia untuk kamu.

~Itulah kebahagiaan saya apabila orang-orang yang saya sayangi bahagia.~




The Zikr / Nazrey Johani -Perantau

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino