::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Apr 20, 2013

Diam Itu Tanda Sabar?


~Diam dan sabar itu adalah saling terkait; merupakan seni jiwa yang halus yang perlu dipelajari oleh diri dan hati yang dahagakan cinta dan redha Ilahi.~

`
~Silence is a hidden gold~


Pesanan ketika di bulatan gembira terngiang-ngiang di fikiran:

"Perlu bercakap dengan kebaikan. Jika percakapan atau berdiam itu sama saja kesannya, pilih untuk diam."

'Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendaklah ia berkata yang baik atau diam.'
(H.R. Bukhari dan Muslim)

Iman vs Nafsu dan Syaitan

Pesanan itu ringkas. Mudah difahami. Tapi untuk melaksanakannya bukan suatu yang mudah. Apatah lagi dalam keadaan-keadaan tertentu seperti dihina dan direndah-rendahkan.

"Ah, sukarnya untuk mencontohi budi pekerti Rasulullah s.a.w."

Tatkala itu pertempuran berlaku dalam diri.

Iman vs Nafsu dan Syaitan.

"Ah, tunjukkan padanya bukan dia saja yang pandai berkata-kata. Mengata orang padahal 'koyak kain'nya pun tidak disedarinya." Bisik sebelah pihak di hati.

"Istighfar. Orang yang bijak itu adalah orang yang sabar. Sesungguhnya perniagaan yang lebih menguntungkan adalah pahala kesabaran yang berpanjangan." Terdengar bisikan di pihak satu lagi.

 Si polan melangkah pergi. Pilih untuk melangkah dengan amarah sambil hatinya menyumpah seranah atau melangkah dengan penuh kesabaran dan keyakinan bahawa Allah Maha Mengetahui segala yang tersembunyi di dalam hati.

Pilihan itu ditentukan oleh hatinya. Yang mana yang lebih kuat, dialah yang akan menang; Iman yang lebih kuat atau bisikan syaitan yang mengapi-apikan.

Budi Pekerti

Banyak paparan ibrah dari kisah sirah Rasullah s.a.w yang boleh diteleadani. Bukan hanya namanya yang perlu diingat dalam selawat bahkan setiap perbuatannya yang dicontohi oleh umatnya itu adalah sunnah baginda Rasulullah s.a.w.
Sabar dan diam.

Diam tidak bermakna kita kalah. Bahkan pilihan untuk diam itu lebih baik sekiranya itu sama saja bercakap atau tidak;  atau bercakap menambah burukkan lagi keadaan, maka cukuplah dengan Allah sebagai Maha Penghitung.

"Sekarang Allah telah meringankan kamu kerana Dia mengetahui bahwa ada kelemahan padamu. Maka jika di antara kamu ada seratus orang yang sabar, nescaya mereka dapat mengalahkan dua ratus (orang musuh); dan jika di antara kamu ada seribu orang yang sabar , nescaya mereka dapat mengalahkan dua ribu dengan seizin Allah. Allah beserta orang-orang yang sabar."
(Al-Anfal; 8:66)

Sabar itu adalah bentuk bantuan dari-Nya.

 "Wahai orang-orang yang beriman! Mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Sungguh, Allah beserta orang-orang yang sabar."
(Surah Al-Baqarah; 2:153)

~Apakah yang paling tajam di dunia? Ia adalah lidah. (dari Imam Al-Ghazali)~



Seni Jiwa Yang Halus

Diam dan sabar itu adalah saling terkait. Ia adalah seni halus yang perlu dipelajari oleh diri dan hati yang dahagakan cinta dan redha Ilahi. Biarpun ia sukar. Tetapi seni jiwa yang halus inilah yang mencantikkan budi pekerti.

Biarpun tidak gah di mata manusia, cukuplah menjadi pandangan indah pada pandangan Pencipta.

~Hati itu akan menjadi lembut dan halus dengan iman dan keras serta tidak sensitif apabila gersang dengannya~

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino