::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Aug 15, 2013

Syam, Mesir dan Palestin: Ingatan Daripada Saudara Untuk Kita


~Gerabak keretapi perjuangan akan terus berjalan. Ia tidak akan menunggu mereka yang leka, dan beruntunglah bagi mereka yang tegar untuk duduk di dalamnya hingga sampai destinasi kemenangan yang dijanjikan~


~Ya Allah, ampunilah dosa-dosa kami yang sering leka. Ingatkan lah kami untuk terus mentaati-Mu dan menegakkan kalimah-Mu~
"Wahai orang yang beriman! Apabila kamu bertemu dengan orang-orang yang kafir yang akan menyerangmu, maka janganlah kamu berbalik membelakangi mereka (mundur)."

"Dan barangsiapa mundur pada waktu itu, kecuali berbelok untuk (siasat) perang atau hendak menggabungkan diri dengan pasukan lain, maka sungguh, orang itu kembali dengan membawa kemurkaan Allah. Tempatnya ialah neraka Jahanam, dan seburuk-buruk tempat sekali."

"Maka (sebenarnya) bukan kamu yang membunuh mereka, melainkan Allah yang membunuh mereka, dan bukan engkau yang melempar ketika engkau melempar, tetapi Allah yang melempar. (Allah berbuat demikian untuk membinasakan mereka) dan untuk memberi kemenangan kepada orang-orang mukmin, dengan kemenangan yang baik. Sungguh Allah Maha Mendengar, Maha Mengetahui."
(Al-Anfal; 8:15-17)

Pesanan Zawj Pada Ulangtahun Bulan Kedua


"Sekarang dah dua bulan walimah, sudah tidak ada masa untuk bermain-main. Sekarang perlu fikir hal ummah. Kerja-kerja dakwah dan tarbiyah yang Nadiah kata masih banyak perlu dilakukan.", zawj mengingatkan.

Kerja-kerja agar Islam tertegak di atas muka bumi ini semakin banyak . Masih banyak isu-isu ummah yang perlu diambil kira. Hidup bukan sekadar berenak bersantai, makan, tidur, bekerja demi sesuap nasi hingga mati menjemput kita.

Kita adalah khalifah yang telah dipilih. Tugas memakmurkan bumi itu telah digalas di atas bahu ini semenjak kita lahir ke bumi.

Kata-kata murabbi terngiang-ngiang bahawa perjuangan ini akan terus berjalan. Islam pasti akan mendapat kemenangan. Ia ibarat gerabak keretapi yang akan terus berjalan. Dan maka beruntunglah mereka yang bersama-sama untuk terus berada di dalamnya.

Perjuangan Negeri Syam dan Sekitarnya

Selepas Syria, kini Mesir menjadi mangsa kebatilan. Setiap hari semakin ramai yang menemui-Nya kerana merindukan syahid. Mereka adalah orang-orang rindukan kebenaran dan cintakan kebatilan.

Gerabak keretapi perjuangan akan terus berjalan dan berjalan. Barangsiapa yang meninggalkannya akan diganti dengan mereka  yang lebih baik. Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang berada di dalamnya.

Ya Allah, jadikanlah kami orang-orang yang beruntung.

Abdullah ibn 'Amr ibn Al-Ash meriwayatkan dari Nabi s.a.w bersabda (bermaksud):
"Akan datang suatu masa ketika semua orang beriman pasti akan pergi ke Syam."
(Al-Hakim, Al-Mustadrak 'ala Shahihain 4:457. Az-Zahabi menyepakati sebagai hadith shahih berdasarkan syarat Al-Bukhari dan Muslim)

Negeri Syam adalah Palestin, Lubnan, Jordan dan Syria.

Hadith diriwayatkan oleh Imam Bukhari bahawa Nabi s.a.w bersabda:
"Akan sentiasa akan ada sekelompok dari umatku yang sentiasa berjuang bersama-sama kebenaran, mencabar dan menentang musuh-musuh mereka. Musuh-musuh mereka tidak dapat memberi mudarat kepada mereka sehingga Allah mendatangkan keputusannya. Mereka tetap dalam keadaan demikian."
Maka para sahabat bertanya:
"Di manakah mereka ya Rasulullah?"
Jawab Rasulullah:
"Di Baitul Maqdis dan sekitarnya."



Firman Allah s.w.t:
Di sanalah Zakaria berdoa kepada Tuhannya. Dia berkata, "Ya Tuhanku, berilah aku keturunan yang baik dari sisi-Mu, sesungguhnya Engkau Maha Mendengar do'a."
(Surah Ali-'Imran; 3:38)

Semoga Allah menjadikan kita dan seluruh keturunan kita sebagai golongan orang-orang yang beruntung dan diberkahi-Nya.

~Ya Allah, ampunilah dosa-dosa kami yang sering leka. Ingatkanlah kami untuk sentiasa mentaati-Mu dan menegakkan kalimah-Mu di atas bumi ini~

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino