::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Jan 6, 2014

2014: Hadapi Dengan Senyuman


~Persekitaran semakin menjadi negatif di sekitar 2014, semoga kita menjadi insan-insan yang positif meneutralkan keadaan alam Tuhan yang semakin terancam~

Reflection 

Keterbatasan masa untuk membuka laman sesawang.

Dah lama tak buat reflective thinking di sini. Memandangkan coverage internet di rumah sangat slow. Boleh mengambil masa hingga ke pagi untuk membuka sesebuah laman sesawang (itupun jika diizinkan). Biasanya tidak.

InsyaAllah, semoga dengan kedatangan 2014 ini akan lebih meriah dengan entri-entri baru. Juga akan mempamerkan mungkin tambahan penulis baru dalam blog ini; iaitu zawj tercinta fillah.

Tidak pernah paksa zawj untuk menulis di blog ini. Cuma, kesudian dan kerelaan untuk berkongsi menulis di laman yang sudah bertahun-tahun ini amat dihargai.

~Alangkah indah urusan orang mukmin~


Panas, sejuk, mendung, ribut sepanjang tahun-tahun lalu (moga) dijadikan pedoman untuk tahun ini.

"Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut, kelaparan, kekurangan dari harta benda, jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa musibah, mereka berkata: "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali." Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai keabikan dari Tuhan mereka serta rahmatNya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat hidayah" 
(Al-Baqarah; 2: 155-157)


Lembaran 2014

Moga kita akan sentiasa dalam rahmat Allah, di bawah lembayung malaikat-malaikat yang suka pada pada orang-orang bersyukur dan bersabar.

Benar sabar itu bukan mudah. Hingga ada yang berkata : "Saya sudah habis sabar!"

Sabar dalam sabar dalam sabar. Hingga sabar itu telah habis, ibarat minyak pada kereta yang telah kering, tentulah perlu ditambahkan lagi.
Hingga sabar telah habis, tambahilah lagi.
Dengan doa yang bersungguh-sungguh kepada Allah, membaca dan menghayati Al-Quran, berusaha untuk terus positif, memandang dengan hikmah.; semoga Allah meredhai.

Jalan ke Syurga tidak pernah mudah. Maka, hari ini kita perlu bersusah payah utuk meraih kemanisan di penghujung kehidupan yang kekal abadi.

Oleh itu, mari kita amalkan satu usaha pada diri untuk sentiasa tersenyum dengan bahagia dan meneruskan usaha kita sebagai hamba-Nya.

~ Apabila kita ingin redha Allah, Allah pasti memudahkan ia untuk menjadi insan diredhai-Nya~

~Wahai Allah, tetapkanlah hati kami untuk terus menjadi mukmin yang bersabar dan bersyukur pada-Mu~


0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino