::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Aug 21, 2017

Ragbi Dalam Hidupku


~Pasukan muslim yang diredhai, moga jadi contoh dan uswah hasanah sebagai dakwah~

Tak pernah seumur hidup Nadiah Shamsuddin menonton rancangan sukan yang bernama ragbi dengan rasa keterujaan melainkan semalam menerusi Sukan ASEAN ketika teman suami tonton sekali.



Ragbi; Pelik dan Tak Pernah Tertarik

Apatah lagi dengan istilah-istilah ragbi yang sangat asing dan rare rasanya di telinga ini seperti try, knock on, conversion, scrumb  dan lain-lain yang sememangnya berbeza daripada sukan-sukan lain.

Namun, walaupun ragbi agak asing dan kalau tengok televisyen memang terus je tukar channel, tidaklah saya menjadi satu pematah semangat kepada suami yang rasanya dah hampir 9 tahun jadi pengurus pasukan ragbi sekolah.

Pernah satu ketika (waktu awal perkahwinan) suami menyuarakan hasrat untuk give up bawa pasukan ragbi sekolah. Yalah, katanya rasa macam lebih keduniaan je. (Lainlah bawa pasukan nasyid ke, ye?)

Agak-agaknya apa jawapan saya pada cadangan suami tadi?

Ya lah, saya bukan minat sukan ragbi pun. Pandangan skeptikal saya pada ragbi semenjak zaman sekolah ialah sukan ragbi ni ganas, main tarik-tarik nak main bola, dan memang langsung tak faham cara permainannya. Kalau pelajar di sekolah saya dulu macam tak pernah dengar pelajar main ragbi dari kalangan top students.  Emm... Tak taulah kalau ada.

Semua Ini Dunia Sajakah?

"Semua benda atas dunia ni akan jadi keduniaan kalau niat untuk dunia saja. Niatkanlah untuk akhirat juga."

Ya lah bersukan tu tak salah. Tapi salah bila bersukan langgar shariat: kalau main tak tutup aurat, langgar waktu solat dan seumpama dengannya.

Rasullah dan para sahabat pun bersukan. Siap gusti lagi. Aisyah Ummul Mukminin pun pernah ajak Rasulullah berlumba lari.

Pasukan Ragbi yang Allah Redha

Kali pertama saya ikut suami pergi pertandingan ragbi peringkat negeri Johor sewaktu sarat mengandung anak kedua. Dapat tolong jugalah uruskan pembelian makanan pasukan ragbi sebagai sumbangan khidmat bakti. He.

Sejuk hati bila tengok anak-anak didik suami saya menutup aurat sewaktu main ragbi.

Suami pun pernah cerita tahun lepas Johan Cup Sekolah Berasrama Penuh pun dari kalangan sekolah agama persekutuan. Sewaktu pasukan-pasukan ini berkampung, pagi-pagi ramai subuh berjemaah di surau sekolah. Sejuk hati dengar.

Hilang terus tanggapan yang tak elok dahulu tu pada pasukan ragbi. Bekas anak murid suami pun ada yang dapat semua A SPM juga pemain ragbi. Hingga sekarang wakil pasukan ragbi di universiti. Pasukan lain pun ada juga pemain-pemain yang hebat akademik bermain ragbi.  Bagus akhlak, bagus sukan, bagus akademik.

Guru-guru ini adalah pemimpin dan pembimbing generasi akan datang. Ragbi ke atau sukan apa pun, syariat perlu dijaga. Jadilah hamba yang diredhai biar dalam apa jua bidang kita ceburi. Paling penting, letak Allah itu yang paling utama.

~Semuanya bergantung pada niat. Dan kamu akan dapat apa yang kamu niatkan~

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino