::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

May 12, 2019

Hadiah Pertama Ramadhanku


~Daku hanyalah hambaNya yang biasa-biasa, tetapi rahmahNya padaku sungguh luar biasa~

Fasa Ramadhan yang sedang melalui penghujung minggu pertama.


Beberapa hari lalu sebelum hari ibu hari ini, Allah memberi saya hadiah indah di bulan Ramadhan ini.

Bermimpi melihat Allahyarham ayahanda dengan muka bersih tersenyum tanpa kata menyebabkan saya tidak ingin bangun dari lena.

Setelah beberapa tahun tanpa mimpi ayahanda, bermimpi ayahanda kali ini sudah cukup buatku tersenyum gembira bangun dari tidur. Di dalam mimpi, banyak yang saya katakan padanya tetapi hanya senyumannya yang terukir di wajahnya. (Apabila dia tiada, baru rasa nak cerita macam-macamkan..).

Segala puji bagi Allah. Syukur Allah pertemukan kami walau hanya dalam mimpi. Mungkin di bawah sedar saya merindui Allahyarham ayahanda.

Ingatan juga bagi saya untuk berusaha jadi anak yang solehah agar sampai doa dan amal jariah padanya yang berada di alam sana.

Ibnu Taimiyyah apabila ditanya: "Adakah Ruh orang yang telah mati akan bertemu semula?"
Beliau menjawab: "Ruh orang yang hidup apabila ditarik (mati) akan bertemu dengan ruh orang telah lama meninggal dunia, mereka bertanya tentang keadaan orang yang masih hidup."
Rujuk Majmu' Al-Fatawa (24/303 & 368)
~Semoga suatu hari kita akan bertemu lagi dan berbicara apa yang tidak dapat dilafazkan tika di dunia~ 




0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino