::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Sep 23, 2019

Jerebu Di Mata Kasar Dan Mata Hati


~Istighfar; solusi jerebu yang kelihatan di mata kasar dan mata hati~


Jerebu melanda beberapa tahun sekali tetapi kesannya berpanjangan dan membimbangkan. 

Tak perlulah rasanya saya menulis tentang bacaan indeks pencemaran udara (IPU) yang semakin membimbangkan ataupun kesan-kesan jerebu kerana ramai antara kita sudah maklum. 

Jerebu ini terjadi ada punca dan pasti ada penyelesaiannya. 

Rengsa juga mata saya selepas keluar seketika pergi ke kedai membeli barang-barang keperluan. Tak tahu bacaan di daerah Mersing ini kerana tidak ada pembaca IPU di sini. Hanya mengharapkan bacaan IPU daerah-daerah berdekatan seperti Kluang dan Rompin sebagai penanda aras tahap keselamatan kami di sini. 

Jerebu ini bukan setakat merengsakan mata bahkan kalau memandu boleh jadi mata yang melihat pemandangan sangat tak selesa. 

Itu baru cerita pemandangan yang kabur terhalang oleh partikel-partikel halus. Bagaimana pula kalau terjadi jerebu di mata hati?

Jerebu Mata Hati

Waktu jerebu yang berpanjangan, ada masjid-masjid yang mengadakan solat sunat meminta hujan ; solat sunat istisqa'. Dianjurkan juga agar setiap kita memohon keampunan daripada Allah dengan memperbanyakkan Istighfar seperti firman Allah s.w.t dalam Surah Nuh, ayat 10-12: 

"maka aku berkata (kepada mereka), "Mohonlah ampunan kepada Tuhanmu, sungguh, Dia Maha Pengampun, nescaya Dia akan menurunkan hujan yang lebat kepadamu, dan Dia memperbanyak harta dan anak-anakmu, dan mengadakan kebun-kebun untukmu dan mengadakan sungai-sungai untukmu."

Hebatkan Istighfar.. Bukan saja nak bagi meredakan jerebu dengan turunnya hujan dan berbagai rezeki lagi yang Allah akan bagi. 

Mohon ampun daripada Allah bukan saja redakan jerebu di mata kasar tetapi sekaligus meredakan jerebu di mata hati. 

Segala masalah dan solusi untuk kehidupan dan ketenangan hati, Allah dah bagi dalam satu pakej. 

Hujan Di Bumi Mersing

Ketika saya menulis entri ini, hujan baru saja berhenti di bumi Mersing, setelah beberapa hari tiada hujan yang turun.
Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah. 

Syukur pada Allah. Terima kasih Allah beri hujan pada kami.

Sewaktu angin yang bertiup dan awan hitam kelihatan di kaki langit setengah jam yang lalu, keadaan gelap dan anginnya agak menakutkan. Saya mengajak Khubaib bersama-sama membaca doa meminta hujan yang bermanfaat. 

"Allahumma soyyiban nafia'. Ya Allah, berilah kami hujan yang bermanfaat."

Inilah doa rasa takut dan harap hamba-hambaNya. Kami mengharapkan hujan yang memberi kebaikan dan bukan awan gelap yang membawa berita duka yang melanda umat-umat ingkar Nabi terdahulu. 

Setelah hujan gerimis bertukar menjadi hujan renyai-renyai, saya melihat ada burung-burung yang sama di pokok-pokok di berdekatan yang tidak pergi berteduh semenjak dari tadi. Dok terfikir juga, tak takutkah mereka jika ada ribut, angin yang kuat ini menerbangkan mereka atau bunyi guruh dan petir yang bila-bila boleh menyambar?

~Nikmat manakah yang mampu aku dustakan?~


Alangkah hairan, bahkan burung-burung ini menyanyi-nyanyi dan berterbangan berpusing-pusing bersama-sama di sekeliling pokok. Tentu hujan ini sangat dinantikan mereka. MasyaAllah hebatkan burung-burung ciptaan Tuhan. Seperti begitu teruja dengan kedatangan nikmat Sang Pencipta. 

Ingatan buat diri kita khasnya saya sendiri, agak-agak bila hujan turun waktu jerebu ni, ingat tak kita ucap syukur pada Allah? Terujakah kita menerima nikmat yang Allah Maha Kaya kurniakan untuk kita hamba yang serba miskin ini?

Terima kasih duhai burung-burung yang menjentik hati!



1 comments:

Nur Asyiqin on October 2, 2019 at 1:12 PM said...

sekarang da musim hujan ..hehe

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino