::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Jun 21, 2023

Catatan Phd 01: Maraton Round 2


 

~Perjalanan ini adalah untuk ummah~

Hari ini saya tinggal berbaki screening lebih kurang 10% baki artikel kajian yang perlu direviu. Dalam pada masa yang sama sedang menyiapkan beberapa subtopik dalam bab kajian literatur. Makin perlu kepada speed sebab saya mengejar dateline. 

https://cdn.shortpixel.ai/spai/q_lossless+w_794+h_529+to_webp+ret_img/https://whitestarrunning.co.uk/wp-content/uploads/2020/01/white-star-running-dorset-invader-marathon-2019.jpg
~Maraton sambil melihat hijau alam. Photo credit to White Star Running~

Hanya siang waktu saya yang boleh saya buat deep focus untuk siapkan kerja. Apabila petang dah jemput anak-anak balik sekolah, saya perlu pakai topi ibu. Fokus kepada anak-anak dan suami serta rumahtangga. Apatah lagi apabila telah menjemput Ali si kecil balik daripada rumah pengasuh, dia balas dendam nak Ummi nya saja. 

Walaupun kadang-kadang ada rasa stress untuk siapkan dalam masa yang ada, namun fungsi saya sebagai ibu dan isteri serta anak kepada ibu bapa saya tidak pernah saya lupakan dan masih lagi berfungsi dengan baik. PhD bukan permanent head damage (seperti beberapa pengalaman dari blog yang saya baca), jika kita pandai menguruskannya.

Alhamdulillah, Allah jumpakan saya dengan mentor pengurusan tesis saya, Dr Hj Khairul Nizam dan Dr Mardiana, pengasas Dr Roket. Bukan perjalanan ini tiada cabaran, tetapi cabaran itu memberi pengalaman hidup dan menambah kualiti kepada daya tahan diri.

Subhanallah, nikmat Allah manakah ingin saya dustakan? 

Saya nampak cahaya sepanjang perjalanan pengajian ini. Dan ini adalah marathon yang di mana saya sentiasa bersemangat untuk berlari hingga ke garisan penamat. 

Teringat zaman merentas desa tingkatan 1 dulu, waktu kita tak bersaing dengan orang lain. Saya hanya terus berlari tanpa berhenti, sambil menikmati suasana kampung dan sepanjang larian hingga sampai ke destinasi.

Insya Allah saya nampak artikel kajian saya sedang dalam persiapan, dan tesis proposal saya yang semakin nampak 'grow' dengan sangat baik. 

Cukuplah beberapa minit ini saya berkongsi. Had masa 20 minit saja untuk menulis di blog. 

Semoga Allah sentiasa jaga kita semua. 

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino