::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Apr 14, 2011

Solat: Ampunkan Kecuranganku


~Wahai Tuhan, leraikanlah ikatan dunia itu dari hatiku~

Tertunduk malu. Memikirkan kecuranganku. Bukannya Kau tak tahu.



Tika Waktu Bicara

Adakalanya dalam pertemuan singkat bicaraku dengan-Mu, aku masih sempat mengingati yang selain dari-Mu. Dalam takbirku, rukukku, sujudku, masih hati ini tidak hanya teruntuk pada-Mu. Masih ada tandingan dalam ingatanku. Dunia ini berebut-rebut menarik hatiku. Hinggakan dalam persembahan dariku kepada-Mu sesingkat waktu, disibukkan lagi ingatan dan fikiran hati pada dunia. Masih tertumpah hatiku pada bujukan si wanita tua bergelar dunia.

Wahai Tuhan, wahai Kekasih yang tidak pernah berhenti Mengasihi, ampunkan atas segala kecurangan diri. Diri ini sering bercita-cita mencintai-Mu sepenuh hati. Namun, nyata hati sering tewas merealisasi mimpi.

Solatku - pertemuan aku dengan-Mu; adalah perkara pertama dihisab nanti. Mampukah aku menyaksikan betapa banyak kecurangan hati walau hanya 5 kali sesingkat waktu dari 24 jam yang diberi aku gagal menumpu pada-Mu sepenuh hati? Jasad berdiri tegak, rukuk dan sujud kepada-Mu, mulut ini memuji asma-Mu, berikrar bahawa ibadahku, hidupku dan matiku hanya untuk-Mu, memohon kepada-Mu dalam surah Al-Fatihah; walhal hatiku seakan menipu. Mencuri keluar ke dunia hanya dek pesona wanita tua di hujung usia.

"Dan di antara manusia ada orang-orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Allah, mereka mencintai-Nya sebagaimana mereka mencintai Allah. Adapun orang-orang yang beriman amat sangat cintanya kepada Allah..."
(Al- Baqarah; 2:165)

Wahai Tuhan, lepaskanlah ikatan dunia di kakiku ini yang memberatkan langkahanku menuju-Mu. Ya Allah, tetapkan tempat singgahsana hati ini hanya untuk-Mu, kurniakanlah aku kemanisan kekusyukan solatku; iaitu pertemuanku dengan-Mu sebelum pertemuan sebenar di Hari Pertemuan itu.

Wahai Allah, Tuhanku, ampunkan diri ini.


~Wahai Tuhan, jangan Kau biarkan perjumpaanku dengan-Mu nanti dalam keadaan aku tertunduk malu atas kecuranganku ini.~

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino