::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Nov 9, 2011

Pakej Cinta & Tanggungjawab



~Kebahagiaan yang hakiki adalah apabila tibanya di Syurga nanti, dan dunia adalah ladang menanam benih-benih amal soleh di bawah cuaca cerah, hujan dan mendung yang silih berganti~


~Love comes with responsibilities. Ready for it?~
Apa Itu Cinta?

Mengikut Imam Ibnu Qayyim, cinta itu seperti singa dan pedang, juga seperti bencana besar dan juga diibaratkan seperti arak yang memabukkan. Ketiga-tiga pengertian ini bersatu memberi pengertian cinta. Sehingga ada hampir enam puluh lagi istilah cinta yang difahami manusia.

Apakah ada kehidupan tanpa cinta?

Mungkin tidak.

Apakah ada cinta tanpa tanggungjawab?

Mungkin ada, mungkin tidak.

Apakah ada BAHAGIA hanya dengan cinta tanpa ada tanggungjawab?

Maka, itu tidak akan pernah ada.

Bahagia yang hakiki hanya datang dengan satu pakej. Iaitu pakej cinta & tanggungjawab.

 CINTA X TANGGUNGJAWAB = BAHAGIA

Pakej Cinta


Hakikat fitrah kecintaan itu datang dalam satu pakej. Iaitu datangnya bersama tanggungjawab.

Katakanlah (Muhammad), "Jika kamu mencintai Allah, ikutilah aku, nescaya Allah mencintaimu dan mengampuni dosa-dosamu." Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang.
(Al-Imran; 3:31)

Maka, apakah cukup dengan hanya mengatakan kita cinta kepada Allah dan Rasul jika hanya terungkap di bibir sahaja?

Andai benar kita cinta kepada Allah, maka kita akan menurut segala perintah-Nya. Kita akan cuba menjauhi segala larangan yang bakal menimbulkan kemurkaan-Nya kepada kita.

Cinta kepada Allah datang dengan suatu tanggungjawab. Iaitu sanggup menanggung segala payah jerih di dunia untuk meraih keredhaan-Nya agar di akhirat kita mampu menjawab segala pekerjaan yang telah kita kerjakan di ladang dunia.

Dan katakanlah, " Bekerjalah kamu, maka Allah akan melihat pekerjaanmu, begitu juga Rasul-Nya dan orang-orang Mukmin, dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui yang ghaib dan yang nyata, lalu diberitakan-Nya kepada kamu apa yang telah kamu kerjakan."
(At-Taubah; :105)
Cinta kepada Rasul.
Maka, kita akan mengikut apa yang dicintai baginda.

Saya akui pada waktu saya masih kecil, saya amat liat untuk memberus gigi. Namun, apabila telah mula mengenali baginda Rasullullah, dan mengetahui tabiat yang paling disukai adalah bersiwak. Saya berusaha untuk menyukainya. Walaupun agak lama masa yang diambil untuk memaksakan diri menyukai perkara kesukaan Nabi.

Banyak lagi akhlak-akhlaknya yang masih perlu diri ini dicontohi.

Benar, tanda cinta itu adalah dengan menyukai apa yang disukai baginda. Tanda cinta kepada Rasul adalah dengan mengikuti akhlak dan peribadi luhurnya, ketulusan cintanya kepada Allah. Dan cinta itu perlu datang bersama tanggungjawab seorang umat kepada Nabinya.

Banyak lagi hubungan di antara manusia yang melibatkan cinta.
Cinta ibu bapa kepada anaknya.
Cinta anak kepada keluarganya.
Cinta insan kepada sahabat-sahabatnya.
Cinta manusia kepada berlainan pasangannya.
Cinta manusia kepada alamnya.
Serta banyak lagi.

Terlalu banyak untuk dirungkaikan.

Cinta itu datang dengan tanggungjawab. Kerana keimanan itu juga iaitu cinta kepada Allah, bukan hanya dibuktikan dengan dibenarkan oleh hati atau dengan pengakuan kata-kata saja, tetapi ia dibuktikan juga dengan perbuatan dan amalan.

Cinta itu akan datang berselang-seli dengan keperitan.
Kerana bukan setiap tanggungjawab itu datang dalam keadaaan yang menyenangkan.
Kadang-kadang tanggungjawab itu diselangi dengan ombak-ombak kehidupan yang benar-benar menguji nilaian cinta.

"Ataukah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cubaan) seperti (yang dialami) orang-orang yang terdahulu sebelum kamu. Mereka tertimpa kemelaratan, penderitaan dan digoncang (dengan berbagai cubaan), sehingga Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya berkata: 'Bilakah datangnya pertolongan Allah?' Ingatlah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat."
(Al-Baqarah; 2: 214)

Dan hanya cinta yang benar-benar bersandar kepada-Nya dan mengikut landasan-Nya sajalah yang mampu bertahan apabila dilanda gelombang-gelombang kehidupan.


~Ketahuilah cinta itu datang dengan tanggungjawab iaitu bersama pengorbanan. Dan kecintaan yang mampu bertahan hanyalah dengan keredhaan Allah sebagai sandaran.~

Rujukan:
Al-Quranul Kareem
Taman Orang-Orang Cinta & Rindu (Menurut Al-Quran & Sunnah), Ibnu Qayyim Al-Jauziyah

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino