::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Dec 7, 2011

Kuasa Allah Itu Ketakjuban



~Allah akan menghadirkan keajaiban dalam kehidupan bagi mereka yang benar-benar percaya dan melihat kehidupan dengan mata hatinya~

~Keajaiban dalam tiap hari-hari yang kita nikmati~

Ingin melihat keajaiban?

Tidak perlu pergi ke serata dunia melihat 7 keajaiban dunia atau ingin melihat David Copperfield menghilangkan Menara Berkembar Petronas (KLCC). Ia hadir dalam tiap-tiap hari yang kita lalui.

Keajaiban Setiap Hari

Setiap hari Allah beri kita keajaiban. Bagaimana roh yang sebentar pergi dari tubuh kembali kepada peminjamnya kembali tanpa tersilap jasad tuannya. Dan dalam lena yang sebentar itu kita sempat mimpi berbagai cerita suka, duka atau khalayan.

Bunga-bunga yang mekar tumbuh dari putiknya yang kecil adalah satu keajaiban.

Melihat matahari yang terbit setiap pagi tanpa tersilap waktu atau arahnya adalah satu keajaiban.

Tidak pula kita lihat matahari itu terbit dari arah barat daya pada keesokannya atau matahari pada pagi ini terbit pada waktu 10 pagi.

Ajaibnya Allah mencipta alam kerana Allah itu Maha Pencipta dan Dialah yang Maha Mengurus segala-galanya.

"Dan Dia menancapkan gunung di bumi agar bumi itu tidak goncang bersama kamu, (dan Dia menciptakan) sungai-sungai dan jalan-jalan agar kamu mendapat petunjuk, dan (Dia menciptakan) tanda-tanda (penunjuk jalan). Dan dengan bintang-bintang mereka mendapat petunjuk. Maka apakah (Allah) yang menciptakan sama dengan yang tidak dapat menciptakan (sesuatu)? Mengapa kamu tidak mengambil pelajaran?"
(An-Nahl; 16: 15-17)
Keajaiban Dalam Urusan Kehidupan

Keajaiban bukan sahaja hanya dapat dilihat dari alam indah yang terbentang. Bahkan kekuasaan Allah itu melebihi natijah yang manusia inginkan atas usaha yang mereka lakukan.

Kekuasaan Allah itu kerana ilmu Allah yang Maha Luas.

Sedangkan ilmu manusia hanya atau kurang dari setitik dakwat yang tidak terbanding dengan luasnya tujuh lautan.

"Maka berkat rahmat Allah engkau (Muhammad) berlaku lemah lembut terhadap mereka. Sekiranya engkau bersikap keras dan berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari sekitarmu. Kerana itu maafkanlah mereka dan mohonkanlah ampunan untuk mereka, dan bermusyawarahlah dengan mereka dalam urusan itu. Kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad, maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepada-Nya."
(Ali 'Imran; 3:159)

Allah mengajarkan kita di dalam ayat ini agar kita berusaha dengan penuh hikmah lalu setelah kita telah berusaha dengan pelbagai cara, dan setelah kita membulatkan tekad atas usaha, hendaklah kita bertawakal kepada Allah.

Akhir kepada usaha kita adalah kembali kepada Allah.
Kembali kepada Allah yang Maha Kuasa.


Namun, bukanlah dengan hanya tiada usaha atau hanya sekadar saja, dan hanya mengharap tawakal tanpa usaha. Bukan juga usaha itu dengan sesungguhnya tanpa dikembalikan kepada Allah segala urusan.

Manusia tidak tahu apa yang berada di hadapan kita. Apa yang bakal datang kepada kita. Kita hanya berusaha dalam menjadikan apa yang kita miliki tatkala ini terbaik dalam kehidupan kita.

Petunjuk Itu Keajaiban

Petunjuk ini ada yang kita dapati sebagai manual kehidupan iaitu Al-Quran dan kehidupan model tauladan sepanjang zaman; Nabi Muhammad s.a.w.

Kadang-kadang Allah melorongkan hati kita atau orang-orang di sekeliling atau mengizinkan sesuatu peristiwa terjadi kepada kita ke arah sesuatu.

Allah beri petunjuk kepada kita. Kadang-kadang kita lupa bahawa petunjuk yang Allah beri ini adalah satu keajaiban. Ia tidak terpampang di sepanjang jalan seperti yang terdapat pada 'signboard'. Ia adalah sesuatu yang dapat dilihat oleh mata hati.

Saya teringat sebelum saya ke mari iaitu sebelum berhijrah ke negeri Johor dan sewaktu itu masih bekerja di Kuala Lumpur; ahli-ahli keluarga saya puas menasihatkan untuk berkerja di Johor sewaktu awal khabaran tentang temuduga. Namun, atas kedegilan saya, maka tetap tekad untuk bekerja di Kuala Lumpur. Mungkin kerana hati ibu dan bapa itu keberkatannya lain, maka, hanya sebentar saja pengalaman saya bekerja di sana.

Dan di sepanjang bulan Ramadhan di Kuala Lumpur, Allah mendorongkan hati untuk berhijrah ke sini. Allah juga memberi petunjuk mimpi kepada saya. Mimpi saya ke suatu tempat yang redup menaiki bas ke sana. Dan Alhamdulillah, apabila saya ke mari, suasana yang saya lihat pada pertama kali saya ke Bandar Penawar ini memang sama dengan mimpi yang saya alami.

Sungguh, itu adalah satu keajaiban. Allah beri ia pada hati ibu bapa dan ahli keluarga saya yang lain, rakan-rakan dan diri ini sendiri.

Sungguh, pengetahuan manusia ini amat cetek terhadap jalan-jalan yang bakal dilaluinya.

Kadang-kadang apa yang kita tidak sukai itu, mungkin baik untuk kita. Dan begitulah sebaliknya.

Apabila Allah Bukan Tempat Dikembalikan Segala Urusan

Manusia tiada kudrat hatta untuk mentadbir kehidupannya sendiri.

Apabila manusia cuba mentadbir urusannya sendiri tanpa melihat Allah sebagai penaung seluruh kehidupan di dunia ini, maka hilanglah rasa redha terhadap qadha dan qadar-Nya.

Sungguh, kehidupan ini bukan kita yang punya. Kita hanya memilih jalan-jalan untuk terus sampai kepada-Nya. Jalan yang selamat iaitu jalan untuk menggapai redha dan cinta-Nya.

Pernah saya dengar komentar dari sahabat muslim berbangsa Jepun di Ikim suatu ketika dulu tentang kes bunuh diri yang amat tinggi di Jepun. Ini kerana mereka menganggap bahawa kehidupan itu usahanya terletak pada mereka segala-galanya. Hingga apabila mereka menemui kegagalan setelah berusaha, mereka terlalu tertekan lalu melepaskan kehidupan ini.

Tetapi ini tidak bagi orang-orang yang beriman, hati mereka tidak akan sempit walaupun berhadapan dengan jalan-jalan kebuntuan. Kerana hanya kepada Allah, mereka menyerahkan segala urusan setelah mereka berusaha.

Mereka bermohon sesungguhnya kepada Tuhan; Allah yang Menciptakan untuk mengeluarkan mereka dari permasalahan.

Hingga Allah juga merindui rintihan mereka kepada-Nya sewaktu hati mereka benar-benar mengharap sepenuhnya kepada Allah.

"...Barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan membukakan jalan keluar baginya, dan Dia memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan barangsiapa bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan-Nya. Sungguh, Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu."
(At-Talaq; 65: 2-3)

Sungguh, orang-orang yang beriman itu sentiasa percaya kepada Tuhannya.

~Mengharaplah kepada Allah, sesungguhnya harapan pada-Nya tidak akan sirna~

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino