::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Dec 16, 2011

Tuliskan Impian Itu


~Bermimpilah dan berlarilah ke arah impian di minda di atas jalan keredhaan-Nya~

~Memasang impian dalam redha~
Semalam, saya berhasrat berkongsi cara-cara mencatat impian kepada para pelajar. Terinspirasi oleh sebuah video yang dihasilkan oleh seorang saudara dari Indonesia, maka saya cuba menyampaikannya kepada anak-anak murid kesayangan ini.

Walaupun tanpa kehadiran eletrik (black out ketika itu), kesempatan itu diambil bagi sesi motivasi ini. Ya, di samping itu ia memotivasikan juga diri saya.

Tuliskan Impian Itu


Setiap orang punya cita-cita dan impian. Ketika kita memasang impian itu di dalam minda, ia bukan hanya setakat angan-angan kosong tetapi ia adalah keinginan yang ingin dicapai oleh makhluk yang bernama insan. Saya pasti semenjak kecil, semua orang punya impian.

Pada usia 18 tahun, saya mula belajar menulis impian itu di atas kertas berbanding hanya dengan memikirkannya di minda. Alhamdulillah, daripada 3 impian yang ingin saya capai pada tahun itu, saya berjaya merealisasikan 2 antaranya.

Ya, benar. Impian itu perlu dituliskan. Untuk dibaca setiap hari bagi memotivasi diri. Bukan setakat impian besar, bahkan boleh juga tuliskan impian yang mungkin nampak kecil tetapi bermakna. Impian yang mungkin nampak kecil tetapi sangat besar kesannya pada hati dan jiwa; contohnya, menghabiskan satu juzuk Al-Quran setiap minggu bermula pada tahun ini.

Impian Yang Diredhai


Setiap manusia punya impian. Dan impian itu perlu tidak lari dari tujuan hidup penciptaan kita sebagai manusia kepada-Nya. Iaitu ber'ubudiyyah' atau mengabdikan diri kepada Allah. Menyukai apa yang disukai-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya.

Impian yang bermakna adalah impian yang diredhai oleh Allah. Yang diimpikan bagi mendapatkan hujan rahmat dari-Nya. Impian yang digantung tinggi bagi mendapatkan kesukaan dan kecintaan-Nya kepada hamba-hamba-Nya. Itulah impian yang diredha.

Barangsiapa yang diredhai oleh Allah, maka, dia akan sentiasa mendapat pertolongan-Nya.

Itu adalah sesuatu perkara yang tidak akan diragui lagi.

Impian dan Usaha

Mungkin daripada 100 impian yang ada, hanya 20 yang mampu dicapai. Tetapi itu bukanlah penentu untuk menamatkan usaha. Impian dan usaha ibarat langit dan bumi yang tidak dapat dipisahkan.

Impian dan usaha adalah milik hamba tetapi natijah adalah milik Pencipta.

~Orang yang percaya kepada Tuhannya tidak akan pernah kecewa dengan takdir-Nya kerana redha dan tenang itu telah ada dalam tawakal setelah usaha.~


0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino