::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Apr 20, 2012

Jadikan Diri Pahlawan Sejati


 ~Hati adalah tempat jatuhnya pandangan Allah. Maka, kita adalah penjaga kepada hati ini agar tetap suci dan kitalah pahlawan yang akan sentiasa mempertahankannya hingga bertemu Allah di negeri abadi~

~Hati ini perlu dipelihara~


Muhasabahkanlah Hatimu

Tatkala hatimu gundah dan resah bagai ada puing-puing bertiup kencang di dalam hati, maka muhasabahkanlah hatimu.

Apakah kerana resah itu datang kerana hati itu terpedaya dengan bisikan syaitan yang menipu?
Atau apakah gundah itu datang hanya kerana dunia itu telah menawan jiwamu?

Tatkala ada goresan luka di hatimu dek dunia mahupun kata-kata oleh temanmu sendiri lalu ada bisikan yang mengulang-ulang peristiwa yang menyakitkan dirimu, maka muhasabahkanlah dirimu.

Muhasabahkanlah dirimu.

Adakah bisikan syaitan itu berjaya menyalakan api di dalam hati, lalu kau merasakan seluruh jiwa dan hatimu panas dek lintasan-lintasan ini?

Muhasabahkanlah dirimu tatkala kau merasakan ada ajakan untuk membalas kembali kepedihan yang kau alami sebelumnya di hati.

Katakan tidak kepada ajakan itu.

Jika tidak, kau akan tewas di tangan syaitan dan hawa nafsumu sendiri,

Berlindunglah kepada Allah dari kejahatan diri yang sedang menunggu waktu.

Jadilah Pahlawan Sejati 

Ini masanya bermujahadah.
Ini masanya berjuang melawan bisikan panas itu.

Ini masanya diri kita untuk benar-benar menjadi pahlawan yang sejati. Bukan di hadapan manusia tetapi menjadikan Allah sebagai saksi kepada perjuangan ini.
Kerana pahlawan sejati bukanlah mereka yang menang menghunus pedang, tetapi mereka yang mampu menundukkan nafsu amarahnya.

Hati; ia sering diserang oleh nafsu amarah bis-suu' iaitu nafsu yang mengajak kepada perbuatan buruk dan kejahatan. Ia datang dalam bentuk-bentuk lintasan-lintasan hati yang mungkin terngiang-ngiang di telinga kita.

Maka, sebagai peminjam hati yang telah diamanahkan oleh Allah kepada kita yang mulanya datang hati ini dalam keadaan yang suci, kita bertanggungjawab untuk memulangkan kembali hati ini kepada Pencipta dalam keadaan sepertimana ia mula-mula diberikan kepada kita.

"Demi jiwa serta penyempurnaan (ciptaan)nya, maka Dia mengilhamkan kepadanya (jalan) kejahatan serta ketakwaannya, sungguh beruntung orang yang menyucikan jiwa itu, dan sungguh rugi orang yang mengotorinya."
(Asy-Syams; 91: 7-10)

Hati adalah tempat pandangan Allah. Marilah kita bermohon agar Allah sentiasa menjaga hati ini agar terus suci daripada titik-titik noda. Moga Allah sentiasa melindungi diri kita dan memberi kita kekuatan untuk terus berjuang (bermuhajadah).

Tiada siapa yang tahu apa yang tersimpan di dalam hati melainkan kita dan Allah. Moga kita mempertahankannya dari lintasan-lintasan nafsu amarah serta panahan-panahan syaitan ke dalam hati ini.

Moga kita sentiasa berjuang dan berjaya menjadi seorang pahlawan sejati.
Insya Allah. 


"Adapun yang takut kepada kebesaran Tuhannya, dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya, maka sungguh, Syurgalah tempat tinggalnya."
(An-Nazi'at; 79: 40-41)


~Moga kita sentiasa berusaha menjadi pahlawan sejati. Bermujahadahlah, andai rebah, bangunlah kembali untuk kita dekat kepada Allah~



0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino