::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Nov 13, 2012

Terapi Untuk Kelelahan Hati


~Allah tidak membawa kita sejauh ini hanya untuk meninggalkan kita. Dia sebenarnya sedang meningkatkan keimanan hamba-Nya untuk menambahkan lagi rahmat dalam kehidupan kita~

~Allah tidak membawa kita sejauh ini hanya untuk meninggalkan kita. Dia sebenarnya sedang meningkatkan keimanan hamba-Nya untuk menambahkan lagi rahmat dalam kehidupan kita~

Bergelar pelajar, pekerja dan dai sememangnya sangat mencabar di awal adaptasi diri ini.
Alhamdulillah, tinggal lebih kurang empat minggu saja lagi pengajian semester 1 akan berakhir. Tugasan sarjana yang membawa lebih daripada separuh markah perlu disiapkan segera. Jika di zaman belajar ijazah sarjana muda dahulu cukup hanya 10 muka surat sahaja tetapi semakin bertambah ilmu yang ingin digali bertambah lagi cabarannya sebagai pencari ilmu.

Begitu juga dengan beban kerja dengan sistem pekerjaan yang ada. Tidak harus diketepikan begitu saja.

Apatah lagi tuntutan dakwah dan tarbiyah diri yang menjadi kewajipan utama. Kerana dakwah dan tarbiyah adalah tanggungjawab utama umat Islam dan ia bukanlah hobi di masa lapang.

Ya, kerja-kerja yang bertimbun ditambah dengan semuanya diperlukan dengan segera. Hingga kadang-kadang memikirkan ia menyesakkan dada. Seakan-akan masa 24 jam itu tidak cukup untuk bekerja.

Ketika Hati Terasa Sesak

"Allah..." keluh hati tiap kali terasa sesak  di dada.

"La yukallifullah hu nafsan illa wus'aha."

Wahai diri, tidak akan Allah timpakan ujian ini melainkan sesuai dengan kesanggupanmu.

Maka, dengan itu diri digagahkan lagi untuk memikul tanggungjawab ini.

Setiap kali memberi motivasi kepada rakan-rakan, diri selalu menyebutkan, "Hidup ini jalannya memang susah, kerana untuk mendapatkan Syurga itu tidak pernah mudah."
Tetapi untuk memotivasikan diri sebenarnya memerlukan banyak pendekatan untuk terus bertahan.

Waktu-waktu hati terasa sesak dan mengharapkan ketenangan dicampakkan oleh Tuhan ke dalam hati ini, teringat kata-kata Sir Rosdi Baharom ketika Konvensyen Belia Relawan Haluan beberapa minggu lalu tentang kata-kata Ibnu Mas'ud:

"Kalau kamu  ingin tahu bagaimana kamu mencintai Allah adalah bagaimana kamu mencintai Al-Quran."

Begitu juga yang dinukilkan oleh Ibnu Qayyim,

"Adapun mencintai Rabb tidaklah sama dengan keadaan mencintai selainNya. Dengan mencintai Allah akan mententeramkan hati, mnghidupkan roh, menyinari akal dan menyenangkan pandangan. Maka tidak ada yang lebih dari segalanya bagi hati yang bersih, ruh yang baik dan bagi akal yang suci daripada Allah dan rindu untuk bertemu denganNya."
Inilah terapi untuk kelelahan hati.

Introspeksi Diri

Kadang-kadang apabila dalam keadaan tekanan sebegini, hampir saja tiada air mata untuk ditangiskan. Adakah hati sudah menjadi keras? Ataukah sebenarnya pertemuan dengan Allah ketika solat juga terganggu oleh hal-hal keduniaan hingga hati merasa tidak keruan?

Kepayahan dan kesusahan  hati ini adalah suatu isyarat daripada Tuhan untuk mengintrospeksi diri.

Semakin besar kesusahan dan cabaran, sebenarnya patutlah lebih kuat pautan hati hamba pada Tuhannya, kepada Tuhan Yang Memegang Segala Urusan dan Yang Berkuasa memudahkannya.
Cabaran dan dugaan adalah ujian keimanan daripada Tuhan. Diadakan-Nya untuk hamba-hamba-Nya untuk semakin kita mendekati Tuhan Yang Menguasai Alam Semesta. 

Mencintai Allah dan cinta kepada Al-Quran; dan hati kita dibentuk oleh apa yang banyak dibaca oleh diri kita.

Moga hati menjadi acuan Al-Quran dan bukan sebalik daripada-Nya.

Kiriman kalam dari-Nya:


"Dan bersabarlah engkau (Muhammad) bersama orang yang menyeru Tuhannya pada pagi dan senja hari mengharapkan keredhaan-Nya ; dan janganlah kedua matamu berpaling dari mereka (kerana) mengharapkan perhiasan kehidupan dunia; dan janganlah engkau mengikuti orang yang hatinya telah Kami lalaikan dari mengingat Kami, serta menuruti keinginannya dan keadaannya sudah melewati batas."
(Al-Kahf; 18: 28)




~Di saat sesaknya hati dan lelahnya jiwa ini, diri mengharapkan hanya udara cinta-Nya yang menghidupkan hati~

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino