::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Dec 4, 2012

Ukhwah: Antara Masam, Pahit dan Payau


~Sudut pandang tawadhuk seorang hamba; moga kita sentiasa bertaubat dan beristighfar kepada-Nya~

~Warna warni ukhwah~

Pesan baginda Rasulullah s.a.w:
"Alangkah baiknya orang yang sibuk dengan aib mereka sendiri dengan tidak menyibukkan diri dengan mengaibkan orang lain."
(H.R A-d-Dailami)

Ceritera 1:

Teringat apabila menjadi orang tengah secara mengejut bagi menyelesaikan konflik dua rakan.
Perbualan berlaku antara keduanya dan keadaan semakin panas apabila isu ungkit mengungkit berlaku.
Lalu dengan pantas orang tengah yang kurang pengalaman ini bersuara.

"Boleh tak kalau dua-dua tak ungkit-ungkit pasal masalah-masalah dulu. Kalau nak cerita pasal tu, sampai bila tak selesai. Sekarang ni, patutnya fikir macammana nak selesaikan masalah, bukan tambah masalah."

Fuh, lega akhirnya dapat meluahkan perasaan ketika pertengkaran kecil berlaku.

Kedua-dua 'defendan' dan 'plaintif' terdiam. Mungkin sedang merenungkan kembali isi ayat dan matlamat sebenar perbincangan.

Alhamdulillah. Akhirnya mereka kini bahagia dengan rahmat-Nya dan izin-Nya.

Ibrah:

Kata Ustaz Cahyadi Takariawan:
'Tak penting mencari dan mengesan siapa yang salah. Perkara yang penting adalah mencari siapa yang terlebih dahulu bersedia meminta dan memberi maaf. Mengesan siapa yang salah hanya perlu sekiranya kita di mahkamah."

Dalam hubungan atau ukhwah kerana Allah dalam bentuk apa sekalipun; adik-beradik, keluarga, suami isteri mahupun persahabatan, indahnya jika ia dipraktiskan sebegitu.

Ukhwah, adakalanya manis bila wujud pelbagai rasa. Seperti bangunan, ia tidak ampuh bila dibina hanya dengan satu jenis bahan sahaja. Tetapi ia akan lebih kukuh apabila ada banyak bahan campuran bersama. Begitu juga kehidupan, spesifiknya di sini hubungan silaturrahim. Ada masam, pahit dan payau. Tetapilah semua itulah yang memaknai sebuah kemanisan atas dasar perhubungan kerana Allah.

Apabila ada kemanisan, ia mengingatkan kita kepada Allah. Dan ada waktu-waktu kepahitan, kemasaman mencuka dan kepayauan hati, mereka yang berukhwah itu juga tetap kembali kepada Allah. 

Maka benarlah firman Allah:

 "Teman-teman karib pada hari itu sebahagiannya akan menjadi musuh kepada sebahagian yang lain kecuali mereka yang bertaqwa." 
(Az-Zukhruf; 43:67)
~Ukhwah yang terindah adalah apabila ia dibina hanya kerana Allah~


~Moga ikatan yang terbina adalah daripada talinya yang paling ampuh ; yaitu atas dasar keimanan dan ketaqwaan kepada-Nya~


0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino