::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Jul 30, 2019

Abi Naik Haji


~Semoga kita juga sampai di sana suatu hari nanti~

Ketika entri ini ditulis kurang 36 jam Abi akan bertolak dari lapangan terbang KLIA menuju ke Tanah Suci.

~update 1 Ogos dari Abi: semoga kita juga sampai di sana nanti~

Berkali-kali Abi mohon maaf semenjak dapat tawaran haji sebab tak bawa Ummi sekali. Yelah, terutama bila ramai bertanya 'kenapa tak bawa isteri sekali?'.

Keterujaan Abi semenjak 2013 untuk pergi menunaikan haji akhirnya Allah jemput kali ni. Kalau musim kursus haji, dialah orang yang setia pergi setiap minggu walaupun namanya tak tersenarai untuk pergi tahun itu. 

Bertahun dia begitu, gigih pergi menimba ilmu sampaikan kalau kami travel pun, isterinya lah jadi setiausaha tukang survey tempat kursus haji di kawasan sekitarnya.

Benarlah kata-kata orang mahupun penceramah di kaca TV:
"Allah tak jemput mereka yang berkemampuan tapi Allah memampukan mereka yang dijemput."
"Pergilah kursus haji walaupun kita rasa mungkin lambat lagi nak dapat giliran pergi sebab kadang-kadang jemputan Allah ke Tanah Suci memang tidak dapat disangka."

~Semoga menjadi Dhuyufurrahman yang mendapat kemabruran~

Saya sendiri tidak buat persediaan untuk menunaikan haji sebagaimana bersungguh-sungguhnya suami saya membuat persediaan. Macam tu juga waktu zaman nak dilamar dulu, selepas kali kedua pertemuan sesi taaruf dan selepas kami berdua beroleh keputusan, terus katanya ibu dia nak datang jumpa saya ( terus cerita pasal majlis perkahwinan dan testing cincin), dan kali keempat kami bertemu adalah ketika hari saya dilamar. Beza pertemuan kali ketiga dan keempat itu hanyalah seminggu!

Kesungguhan terhadap sesuatu yang sangat jarang ditemui.

Antara Takut Dan Harap

Tentunya sesiapa saja gembira apabila dijemput menjadi tetamu Allah. Namun, apabila semakin dekat waktu, katanya rasa gementar seperti antara hidup dan mati. Adakah benar perasaan para Dhuyufurrahman yang lain begitu?

Apapun, semoga perjalanan haji Abi baik-baik saja dan mendapat haji mabrur yang dicita-citakan. Semoga Allah permudahkan segala urusannya. 

Kami menunggu kepulangan Abi. Ada lagi janji Ummi pada Abi yang belum Ummi tunaikan.

Semoga Ummi juga di sini akan baik-baik saja. Tetapi yang paling terkesan tentunya Khubaib sebab rapat dengan Abi.

Rutin hampir setiap hari, dialah yang bangun awal pagi pergi ke masjid untuk Solat Subuh bersama Abinya. Termasuk waktu Maghrib dan Isyak.

Walaupun adakalanya dia bersolat jemaah, adakala dia bersolat separuh rakaat dan separuh lagi bermain atau terbaring lalu tertidur terus di masjid, tetapi tak mengapalah, tetap Alhamdulillah.

Sekurang-kurangnya kata orang, biar anak-anak berlari di masjid, jangan lari dari masjid.

Nampaknya nanti sekali sekala Ummi kena bawa Khubaib solat di masjid buat lepas rindunya.

Allah SWT berfirman:
"Allah menjadikan Kaabah, rumah yang mulia itu, sebagai tempat tumpuan manusia (untuk menjalankan ibadat dan hal-hal hidup), demikian juga bulan-bulan yang mulia, dan binatang-binatang korban, dan kalong-kalong binatang korban itu. Yang demikian itu, supaya kamu ketahui bahawa sesungguhnya Allah mengetahui apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi, dan bahawa sesungguhnya Allah Maha mengetahui akan tiap-tiap sesuatu."
(QS. Al-Ma'idah 5: Ayat 97)

"Abi pergi Kaabah tapi Khubaib tak nak Abi pergi Kaabah." Kata Khubaib.

Semoga baik-baik saja nanti Khubaib di Kompleks Tabung Haji menghantar Abi seawal 3-4 pagi nanti. Harap tak meraung macam di tempat parkir tempoh hari ketika kami menghantar Abi naik bas ke kursus perdana haji peringkat negeri Johor. Habis menjadi tatapan dan tumpuan umum.

~Allahuma yassir wa la tu assir.~

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino