::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Oct 12, 2024

Nak Sangat ke Nak Sikit Je?


Dalam 2 ke 3 hari ini flashback menyebabkan diri sedikit ter'overwhelm' dan agak menjejaskan momentum bekerja. 

Kadang-kadang tak sedar termenung sendiri beberapa minit teringat peristiwa-peristiwa lalu yang melukakan. 

Ye, bukan mudah sebagai manusia untuk melupakan semuanya. 

Hanya pada Allah tempat mengadu. 

Sungguh, Allah Maha Mengerti, Maha Mendengar. 



Syukur Alhamdulillah, terima kasih Allah. 

Allah hadirkan banyak perkara yang lebih besar dan lebih baik dari perkara semalam. Allah hadirkan ramai orang-orang baik dan positif untuk sebagai tanda sayang dan cinta-Nya. 

Semalam dalam sesi usrah tema 'Uluwwul himmah (keinginan yang tinggi) dan malam ini kelas pascasiszawah bersama mentor kami menjentik hati saya tentang "Pay the Price". 

Apabila kita nak sangat sesuatu, tentu ada sesuatu tindakan atau aktiviti yang perlu kita lakukan untuk mendapatkannya. 

Persoalannya: berapakah kesungguhan kita dalam melakukan aktiviti tersebut sekiranya kita benar-benar nakkan sesuatu itu?

Saya percaya kedua-dua tema yang lebih kurang sama selama 2 malam berturut-turut ini bukanlah satu kebetulan, tapi itulah ibarat nasihat daripada Allah untuk saya belajar dan teruskan perjalanan hidup ini. 


Adakalanya sesuatu itu kita rasakan kebetulan, tapi walhal semuanya telah masuk dalam takwim perancangan Allah untuk kita. Dengan siapa kita bertemu, dengan ilmu apa yang kita ketahui, bentuk petunjuk dan bimbingan apa yang Allah beri semuanya telah digariskan oleh-Nya selagi mana kita berpegang dengan petunjuk-Nya, mengharapkan bimbingan daripada Allah melalui solat, zikir, doa dan segala kebaikan kerana-Nya. 


Kesimpulan

Jadi, 'nak' kita ni adakah sangat bersungguh untuk apa yang kita impikan atau hanya sekadar nak di mulut saja? Itu sangat menyedarkan bahawa waktu untuk berjuang itu perlu diteruskan dengan sungguh-sungguh, walaupun hati masih berat, masih tertahan, teruskan kayuhan perjalanan ini hingga akhir nanti. 


"If I want to, I will; and Allah's will."


<a href="https://stocksnap.io/photo/mountain-view-K9CIXQGE8N">Photo</a> by <a href="https://stocksnap.io/author/51764">Joe Roberts</a> on <a href="https://stocksnap.io">StockSnap</a>
~Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan~

~Syukur, terima kasih Allah, atas anugerah orang-orang baik yang tidak pernah menyerah dan berputus asa dengan diri ini~

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino