::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Jun 6, 2009

Cerita Ketam Dalam Baldi



~Islam menyeru ke arah keadilan dan menolak kezaliman. Membawa kepada persamaan sesama manusia dan hanya dibezakan dengan nilai iman dan takwa.~

Kamus Dewan Ketiga mendefinisikan 'diskriminasi' sebagai perlakuan membeza-bezakan warna kulit, keturunan dan sebagainya.

Diskriminasi bukan bermula ketika manusia sudah bertamadun. Bahkan, ia telah dimulakan oleh Iblis laknatullah terhadap manusia pertama diciptakan iaitu Nabi Adam a.s. Dan ia terus berlanjutan hingga ke hari ini.

Jika disingkap sirah Nabi Muhammad s.a.w, baginda sendiri berdepan dengan pelbagai karenah manusia yang berdiskriminasi terhadap baginda dan orang-orang mukmin. Namun, Allah selalu memberitakan ayat-ayatNya yang memberi ketenangan dan ganjaran bersabar pada baginda dan golongan yang mengikuti.

Salah seorang sahabat saya bertanya tentang sebab diskriminasi yang kami berpeluang untuk merasakannya sendiri. "Kita peliklah kenapa orang perlu dengki dan iri hati." ujarnya lagi.

Saya sendiri tidak dapat menjawab mengapa perasaan begitu perlu ada. Mohon juga hati ini tidak berpenyakit sebegitu hari ini dan di kemudian hari.

Teringat cerita 3 kelompok ketam di dalam baldi.


Baldi 1
Ketam-ketam yang ada berebut-rebut untuk keluar dari baldi dan berlumba untuk jadi siapa dulu menjadi ketam pertama yang naik ke atas baldi. Namun, pergaduhan tercetus kerana semuanya bergaduh untuk jadi ketam pertama.

Baldi 2
Ketam-ketam yang ada sudah bersetuju untuk melantik ketam mana yang ke atas dahulu. Namun, masih ada ketam-ketam lain yang tak berpuas hati. Sewaktu kumpulan awal ketam yang naik hendak sampai ke puncak, ada pula ketam yang sengaja menarik ketam di atas dari bahagian dasar baldi. Lalu, jatuhlah semua ketam yang sedang naik ke atas.

Baldi 3
Semua sudah berpakat dan bersetuju untuk melantik siapa yang layak dan berkebolehan untuk naik ke atas dahulu. Dan ketam-ketam yang atas berjanji untuk membantu ketam-ketam di bahagian dasar baldi sekiranya mereka sampai dahulu. Tidak seorang pun memungkiri janji. Semuanya berjaya keluar dari baldi.


Lantas, di manakah kita? Emm....

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino