::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Jun 12, 2011

Hati Acuan Al-Quran


~Kita mahukan segalanya terbaik untuk kita, tapi apakah kita sudah memberi yang terbaik kepada-Nya? ~
Tinjau-tinjaukan hati; apakah acuan hati kita hari ini?
Tanyakan Hubungan Hatimu Dengan Al-Quran

Alhamdulillah, hari ini Allah mengizinkan saya mendengar bicara Syeikh Abu Bakar Al-Awawida, seorang Penasihat Kanan Ikatan 'Ulama Palestin di sebuah program ceramah di Simpang Renggam. Antara ulasan balas beliau terhadap salah satu soalan berkenaan bagaimana hubungan anak-anak Palestin dengan Al-Quran benar-benar menggoncang hati supaya kembali sedar dan berfungsi dengan benar.

Kata Syeikh, (setelah diterjemahkan), anak-anak Palestin perlu menghafaz 3 muka surat Al-Quran sehari, tilawah satu hari tidak kurang dari satu juzuk Al-quran dan untuk kefahaman Al-Quran, mereka perlu merujuk kitab-kitab tafsir.

Allahuakbar!

Saya memuhasabah diri.

Mereka hafaz 3 muka surat sehari. Kita  kadang-kadang tilawah Al-Quran pun hanya satu muka surat sehari atau lebih kurang dari itu, apatah lagi menghafaznya. Anak-anak ini bukan saja perlu menghafaz serta tilawah lebih dari satu juzuk sehari bahkan mereka berusaha menghayati dan memahami bacaan untuk diserapkan ke dalam hati agar mereka benar-benar menjadi insan-insan acuan Al-Quran. Inilah kekuatan dalaman.

Tinjaukan Hati Kita

Kita renungkan kembali diri ini.

Dalam masa 24 jam sehari, berapa lamakah masa kita peruntukkan untuk Al-Quran?

Kita mengharapkan Al-Quran  menjadi peneman kita di alam barzakh yang sementara, tetapi adakah kita berusaha untuknya mendapatkan ia sebagai peneman?

Kita mengharapkan seorang lelaki atau wanita acuan Al-Quran menjadi pasangan peneman hidup kita hingga ke syurga, namun, adakah kita berusaha dan layak untuknya?

Kita mengharapkan anak-anak keturunan kita menjadi para pejuang yang menegakkan agama Allah di atas bumi-Nya, mempunyai akhlak Al-Quran seperti baginda Rasulullah s.a.w, mewarisi perjuangan baginda, sahabat-sahabat dan tabiin, namun, adakah kita sudah mempersiapkan diri untuk mendidik anak-anak seperti permata ini?

Ketuk-ketukkan hati. Namun, bukan sekadar mengetuk saja. Namun ketuk dan 'renovate'lah atau perbaikilah supaya kita menjadi lebih baik. Agar hati kita sentiasa berhubungan dengan Al-Quran. Agar segala yang datang dari hati kita adalah dari acuan Al-Quran.

Ya, saya juga perlu menambaik jadual kehidupan bagi menambah baik hubungan hati ini dan menampalkannya di tempat di mana ia boleh setiap hari mengingatkan diri saya yang mudah lupa.

Berusahalah dan terus berusahalah wahai hati!

"Beritahukanlah kepadaku tentang akhlak Rasulullah s.a.w?"
Aisyah berkata, "Apakah engkau membaca Al-Quran?"
Orang itu menjawab "Ya." 
Aisyah berkata, "Sesungguhnya akhlak Nabi Allah itu adalah Al-Quran." 
(HR Muslim, Abu Daud, Ahmad dan Al-Nasa'i)
Ada yang kekurangan? Ayuh, menambah baik hati ini!

~Ketuk-ketukkan hati kita ini, tanyakan khabar hubungannya dengan Al-Quran.~

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino