::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Oct 6, 2011

Aku Manusia Kerdil


~Setiap kali kita berasa kikir, ingatlah duhai hati, kita hanya manusia yang kerdil di penjuru dunia ini~


~Lihatlah di alam terbentang; kebesaran-Nya, di situ ada pelajaran daripada-Nya untukmu~


Nasihat Untuk Hati

Kadang-kadang Allah memberi nasihat dan peringatan kita daripada bacaan Al-Quran kita atau daripada orang di sekeliling kita. Atau mungkin juga daripada nasihat yang kita berikan kepada orang lain.

Sesungguhnya segala kebaikan dan yang haq itu hakikatnya daripada Allah jua.

Namun, manusia ini adakalanya degil.

"Biarlah, mungkin lebih baik macam ni."

"Malaslah, dah tawar hati."

Saya akui saya juga adakalanya begitu. Tiba-tiba rasa menjadi sangat degil, apatah lagi apabila ada sesuatu yang terpalit dalam hidup, maka saya berasa ingin meninggalkan semua itu dengan segera, meninggalkan semalam yang akan berlalu dimamah usia dan meneruskan kehidupan hari ini untuk hari esok tanpa melihatnya kembali.

Ya, setiap manusia akan berasa sedih apabila haknya tidak diberikan. Apabila dirinya tidak mendapat apa yang sepatutnya ia dapatkan.

Rasa tidak adil.
Rasa dirinya seperti tidak dihargai.
Lebih baik berputus asa daripada terus memberi.

Mungkin kita boleh mengambil iktibar daripada ayat di bawah walaupun bukan berkaitan dengan kita daripada perihal suami isteri.


"Dan jika seorang perempuan khawatir suaminya akan nusyuz atau bersikap acuh tak acuh, maka keduanya dapat mengadakan perdamaian yang sebenarnya, dan perdamaian itu lebih baik (bagi mereka) walaupun manusia itu menurut tabiatnya kikir. Dan jika kamu memperbaiki (pergaulan dengan isterimu) dan memelihara dirimu (dari nusyuz dan sikap acuh tak acuh), maka sungguh, Allah Maha Teliti terhadap apa yang kamu kerjakan."
(An-Nisa'; 4:128)

Ya, tabiat manusia itu kikir. Ia mahu dirinya dihargai apabila ia memberikan sesuatu. Ia akan menarik semula tindakannya untuk memberi apabila rasa dirinya dizalimi.

Kita Ini Hanya Manusia Kerdil

Duhai hati, lihatlah pada alam di sekeliling yang tidak pernah pudar warnanya untuk kita yang seringkali berbuat dosa pada Maha Pencipta. Walaupun, adakalanya kita sengaja melewat-lewatkan solat, tetapi Allah yang Maha Hebat tidak pernah lokek memberi lewat rezekinya kepada kita setiap kali kita lalai mengingati Allah. Allah tidak lokek memberikan kepada kita oksigen setiap kali kita berbuat dosa dan kelalaian.

Allah itu Maha Adilkan?
Dan Allah itu juga Maha Penyayang dan Maha Pemurah.


Kita ini hanya manusia kerdil.
Sedangkan Allah yang Maha Besar itu tidak pernah lokek untuk terus memberi kepada hamba-hamba-Nya.
Tetapi mengapa kita sebegini?
Duhai hati, lihatlah ke dalam hatimu yang paling dalam.

 Allah itu sentiasa menghendaki hamba-Nya akan kebaikan dan menghendaki hamba-hamba-Nya sentiasa berbuat baik sesama mereka. Tiada sifat hasad dengki atau benci membenci.

"Allah tidak menyukai perkataan buruk, (yang diucapkan) secara terus terang kecuali oleh orang yang dizalimi. Dan Allah Maha Mendengar, Maha Mengetahui."
(An-Nisa' ; 4: 148)

"Wahai orang-orang beriman! Jadilah kamu penegak keadilan, menjadi saksi kerana Allah, walaupun terhadap dirimu sendiri atau terhadap ibu bapak dan kaum kerabatmu. Jika dia (yang terdakwa) kaya ataupun miskin, maka Allah lebih tahu kemaslahatan (kebaikannya). Maka janganlah kamu mengikuti hawa nafsu kerana ingin menyimpang dari kebenaran."
(An-Nisa' ; 4:135)

Dengarkan hati, dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsumu.

Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala isi hati.

Pernahkah sepanjang hari atau sepanjang minggu kita bertemu dengan ayat-ayat atau bicara dari seluruh corong radio dan televisyen mahupun lagu yang berkumandang seolah-olah menasihati kita atas perkara yang kita sedihkan?

Allah Maha Mengetahui segala isi hati.

Duhai hati, Allah itu sedang memujukmu. Walaupun bibirmu mengukir senyum, tetapi ketika kau berkeseorangan dengan-Nya lalu hanya air matamu saja yang mampu kau alirkan tanpa sebarang bicara, yakinlah duhai hati.
Yakinlah bahawa Allah itu mendengar rintihan hatimu.

Tatkala kau memeluk erat surat cinta-Nya di dadamu hingga kau terus lena bersamanya, ingatlah bahawa Allah itu sentiasa menemanimu.


"Jika kamu menyatakan sesuatu kebaikan, menyembunyikannya atau memaafkan sesuatu kesalahan (orang lain), maka sungguh, Allah Maha Pemaaf, Maha Kuasa."
(An-Nisa' ; 4: 149).


Allah itu Maha Penyayang.
Allah itu Maha Pemujuk.
Allah itu Maha Teliti.
Allah itu Maha Pemerhati hatta menerobos ke dalam hati.

Katakanlah kepada dirimu duhai hati, 'sesungguhnya biarlah segalanya yang ku lakukan ini adalah kerana Allah dan Rasulku.'

Maka, hati itu akan sentiasa mengukir senyum setiap kali  ia memberi.

Wahai diri, pujuklah hati.
Memang susah, tapi berusahalah.

~Duhai hati, muhasabahlah. Buangkan kedegilanmu. Apabila Allah sudah memujuk dan menasihatimu, apakah hatimu ingin berdegil lagi?~

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino