::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Oct 4, 2011

Jadikan Dirimu Sayap Kiri Yang Kuat


~Mari berusaha menjadi sayap kiri yang kuat, biarpun belum menemui, terbanglah gah di langit, semakin tinggi menuju Ilahi~


~Pohonlah pada-Nya agar kita menjadi yang paling indah pada pandangan-Nya~




Menanti Rusuk Kiri

Sudah berusia 25 tahun lebih.

Di sewaktu usia ini, ramai rakan-rakan rapat yang sudah berkahwin, tidak kurang juga yang melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi dan tidak kurang juga mendapat deretan anak-anak buah hasil pernikahan rakan-rakan terdekat (terutama rakan sekelas) atau yang bakal dilahirkan.
Alhamdulillah, tahniah buat semua sahabat.

Manusia akan melalui peringkat demi peringkat dalam kehidupan.

Ya, apabila belum habis belajar, orang akan tanya bila nak habis?

Apabila sudah habis belajar, akan ditanya lagi bila akan berkahwin?

Dan kemudian, apabila sudah berkahwin, akan ditanya bila akan menimang cahaya mata?

Benar firman daripada Maha Pencipta yang menciptakan lumrah manusia itu seperti ini:

"Dijadikan indah (pada) pandangan manusia kecintaan kepada apa yang diingini, iaitu; wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas dan perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah tempat kembali yang baik (syurga)."
(Ali Imran; 3: 14)

Duhai wanita yang masih belum menemui asal tulang rusuk kirimu, moga kita semua masih dapat menjaga diri. Biarpun hidup membujang semakin dimamah usia, usah gusar dan bimbang. Allah pasti tahu apa yang terbaik bagi dirimu.

Jagalah dirimu. Jangan dek kerana kau masih belum menemui, maka dirimu memburu lelaki. Usah mendekati lelaki yang bukan mahrammu untuk mendapatkan perhatian dan kasih sayang. Usah kau sengaja menjadikan dirimu umpan agar dirimu bisa mendapatkan perhatian.

Allah tidak pernah menyuruh wanita untuk bertindak demikian. Tetapi Allah pelihara wanita dengan rasa malu. Malu itu mahkota kita. Maka, apakah kita mahu melemparkan mahkota itu demi mendapatkan sesuatu yang belum menjadi jaminan untuk diri ini?

Waktu itu pasti akan datang nanti. Pasti akan tiba nanti. Insya Allah.

Pasanglah tiga, empat atau lima sekalipun untuk kau lihat yang mana sesuai untukmu. Namun, andai bukan itu yang ditakdirkan untukmu, maka, kau tidak akan mampu mendapatkan satu pun untuk dirimu.

Tundukkan pandanganmu, tetapi bukalah mata hatimu.
Hiasilah hatimu dengan kecintaan terhadap-Nya.
Hati yang penuh kecintaan kepada-Nya akan menyedarkanmu dari tipu daya dunia.

Kau Sayap Kiri

Duhai wanita, kaumku Hawa,
Latihlah diri untuk menjadi sayap kiri yang kuat.

Ya, walaupun dirimu masih belum menemui lelaki itu.
Tiada salahnya kau berusaha menjadi wanita yang solehah, wanita yang tabah, wanita yang memperkaya dirimu bukan saja dengan ilmu bahkan dengan kefahaman. Berusaha menjadi wanita yang paling diredhai Allah, wanita yang mencintai Al-Quran, yang mencintai Rasul bukan hanya dengan kata-kata tetapi dengan tingkah lakumu.

Latihlah dirimu menjadi sayap kiri yang kuat. Andai bukan sayap kiri kepada suamimu di dunia, pasti Allah akan kurniakan yang lebih baik di Akhirat sana.

Di dunia ini semuanya indah, baik kereta, rumah, tanah, anak-anak, dan harta emas dan perak. Namun, wahai kaumku, mahukah kau menjadi sesuatu yang lebih indah daripada semua ini?

Ingatlah bahawa telah dikatakan oleh baginda Rasulullah s.a.w:

"Dan dunia ini adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita solehah."
(Hadith Riwayat Muslim)

Dan yang paling indah di dunia ini adalah dirimu; wahai wanita solehah sayap kiri lelaki.

~Wanita solehah : sayap kiri yang kuat adalah dirimu. ~

~Berusahalah menjadi yang paling indah di dunia tetapi bukan dengan menghiaskan dirimu kepada dunia. Hiaslah hatimu dengan haruman kerinduan dan bunga-bunga kecintaan kepada-Nya~


0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino