::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Jun 19, 2020

Pasca Keguguran: Dalam Musibah Ada Rahmah


~Sesungguhnya Allah Maha Penyayang, dan Allah tidak mendatangkan musibah melainkan dosa-dosa kita diampunkan-Nya~


~Dalam musibah ada kasih-Nya~

Dua hari lagi masuk 3 minggu saya berpantang. Berpantang tanpa bayi. Sedih tapi begitulah hakikat kehidupan.
InsyaAllah saya percaya ada hikmahnya.

Teringat juga ketika kunjungan pasca keguguran berjumpa doktor yang merawat saya dari awal, seorang Pakar Perunding Obstetrik dan Ginekologi. Kata beliau, "Pasti ada hikmah." 

Tersenyum sendiri saya. Selalu beliau ingatkan saya tentang syukur.
Allah hantar saya berjumpa dengan beliau. Walaupun beliau Belum Muslim tapi kata-kata beliau sering mengingatkan saya tentang erti hidup menjadi seorang Muslim. 

Dalam Musibah Ada Rahmah

Alhamdulillah, dalam setahun kita hidup dengan rahmat dan nikmat daripada Allah, beberapa kali saja kita dilanda ombak ujian yang berganda. 

Nikmat manakah yang mampu kita dustakan? 

Terlalu banyak untuk disyukuri. 

Bulan Ramadhan ini antara doa yang rare dimohon secara bersungguh-sungguh ketika sihat adalah kesihatan tubuh badan yang baik. Suatu nikmat dan amanah yang perlu di jaga.

Kali pertama saya ke klinik akibat perdarahan, terkejut sendiri dengan bacaan tekanan darah. 

149/98 mmHg; tertera bacaan tekanan darah saya.

Dok fikir sendiri dalam kepala apakah sebabnya. Apa yang saya buat dalam hidup seharian sampai jadi begitu. Ke sebab nervous atau terkejut ke. Macam-macam yang difikirkan.

Musim PKP ni saya akui saya memang rancak memasak di dapur, cuba resepi itu dan ini. Sampai suami pun kata isteri dia dah macam Puan Sugu.

Siapa tak bahagia kalau tengok  makanan yang dimasak habis dimakan dan siap direquest lagi untuk dimasak lain kali? Itulah rasanya nature ibu-ibu ni. 

Sampai saya sendiri naik 2 kg berat badan dalam masa PKP.

Fasa Pemulihan 

Dua minggu pertama selepas keguguran, ada temujanji lagi dengan doktor untuk scan sekiranya terdapat tinggalan tisu yang berkaitan. Saya berdoa harapnya segalanya telah selesai dan tidak perlu melalui proses D&C. 

Dalam masa dua minggu itu juga, setiap hari saya bertungku. Dua kali sehari; pagi dan petang bagi memudahkan proses pengeluaran sisa darah beku. 

Alhamdulillah, sebelum temujanji dah bersih sepenuhnya. Segala puji bagi Allah. 

Dalam masa dua minggu itu, Alhamdulillah saya berjaya turunkan kembali 1.5kg berat badan. Terima kasih doktor yang banyak memberi nasihat dan sokongan. Walaupun doktor kata berat badan dah ok, cuma perlu workout tempat tertentu sahaja, Alhamdulillah, setelah masuk hari ke 19 hari ini saya berpantang, Allah izinkan saya turunkan berat sebanyak 3 kg.

Dan tekanan darah dah normal kembali, Alhamdulillah.

Menjaga Hak Badan

Sebelumnya saya abaikan menjaga hak badan. Biasanya sebelum PKP saya suka jogging padang sekolah atau tolak basikal anak dalam kawasan sekolah atau paling kurang pun bersenam dalam rumah. Tetapi kali ini, Allah nak ingatkan bahawa amanah Allah ini perlu dijaga.

Saya perlu pantau kalori semula, berapa banyak kalori diambil dalam satu hari.
Saya perlu bersenam semula.
Saya perlu makan makanan yang berkhasiat semula, makanan bukan saja perlu halal bahkan yang berkhasiat.
Saya perlu kurangkan makanan yang diproses dan cenderung makanan yang segar sahaja. 

Pembungkus Entri 

Saya percaya dalam musibah Allah bagi rahmah. 
Macam Allah janji dalam surah Al-Insyirah ayat 5 dan 6.

"Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan. Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan."

Hidup perlu keseimbangan.
Ada waktu kita tunaikan makanan perut, ada waktu kita tunaikan hak jasmani, ada waktu kita tunaikan hak jiwa dan hati dengan makanan spiritual, ada waktu kita tunaikan hak minda untuk pengisian ilmu pengetahuan. 

Fasa pemulihan ini adalah fasa untuk recovery fizikal, emosi dan hati. 


0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino