::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Dec 31, 2023

Menutup Tirai Tahun 2023


Alhamdulillah menutup tirai tahun 2023 yang banyak memberi makna dalam kehidupan ini. 

Syukur atas segala nikmat yang Allah kurniakan dan segala hikmah atas segala cabaran dan dugaan kehidupan. 

Bertemu dengan murabbi-murabbi semalam sangat memberi insights di luar kotak pemikiran seorang manusia. 

Apa yang dipelajari selama ini dari zaman sekolah tentang cause yang konkrit pasti menghasilkan effect yang konkrit menjentik tabiat pemikiran. Apa yang dilihat sebagai pencaturan manusia sebenarnya hanyalah umpama sebidang kotak-kotak segi empat yang terbatas. Walhal percaturan Allah SWT tidak pernah sama dengan percaturan manusia. Dalam keterbatasan inilah, manusia perlukan Allah untuk memohon kekuasaan, ketabahan dan pertolongan Allah melampaui batasan langit dan bumi yang dilihat dengan mata kasar manusia. 

"Mereka tidak khuatir dan tidak bersedih hati."

"Sesungguhnya Allah bersama dengan orang-orang yang sabar." 


Walaupun percaturan manusia melihat harta, pangkat, anak-anak dan segala yang diidamkan di dunia ini akan beri kebahagiaan, maka kebahagiaan itu tidak akan datang sehingga diizinkan oleh Allah SWT. 

"Entah apalah yang telah dilakukan waktu lalu sehingga Allah pilih untuk berada di jalan ini..." Allahu, ayat itu sangat menjentik hati. 

Saya manusia biasa tapi saya mahu Allah sentiasa bersama saya. Mengorbankan sesuatu yang kita suka dan diuji dengan sesuatu yang kita tidak sukai, hakikatnya adalah sebab Allah sayangkan kita. 

Meluruskan niat untuk hidup sebagai Khalifah Allah, mengikut ajaran baginda, memegang erat Al-Quran dan firman Allah dalam kehidupan bukanlah satu kerja yang ringan, tetapi it's really worth it untuk kita sampai di hadapan-Nya nanti dengan redha Allah pada sepanjang kehidupan ini.

Insya Allah, di tahun 2024, bersama dengan amanah dan tanggungjawab yang perlu diberikan tumpuan, dan insya Allah semoga lancar juga perjalanan menuntut  ilmu ini - bakal menjadi pelajar PhD UIAM serta kolaborasi satu lagi universiti untuk tujuan pengumpulan dan penganalisaan data, semoga Allah permudahkan, berikan kekuatan dan redha atas semua-Nya. 

~Teruslah memandang tahun hadapan  dengan penuh harap dan pergantungan kepada Allah SWT setelah usaha yang maksimum untuk segalanya, insya Allah~

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino