::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Jan 6, 2024

Inspirasi Daripada Arwah Atuk


~Orang yang baik,  mendengar kebaikannya walaupun tidak pernah melihatnya, hati tetap akan tersentuh~

"Mak ayah kita kan semua macam tu."

"Nadiah dibesarkan oleh nenek. Dan nenek Nadiah tak pernah cakap dengan Nadiah macam tu."

Saya bersyukur dibesarkan oleh nenek yang penyayang, walaupun berjauhan daripada ibu, dan tidak dibesarkan oleh seorang ayah. Tetapi kasih sayang nenek, dan keluarga besar makcik-pakcik saya menyiram hidup saya dengan kasih sayang dan warna-warni dalam hidup ini. Cucu sulung pertama. 

****

Ibu saya selalu cerita tentang arwah atuk yang sangat penyayang, dan selalu fikirkan tentang orang lain. Nenek saya seorang surirumah menjaga anak-anak, 8 orang semuanya. (9 semuanya tetapi seorang makcik diambil anak angkat sejak kecil oleh kakak nenek). 

Balik daripada tempat kerja, arwah atuk tolong nenek di rumah melayan anak-anak. Bagi anak-anaknya makan, siap bersuap lagi, kata mak. Yang dah besar panjang tu pun kadang-kadang sibuk nak makan bersuap dengan arwah atuk. Arwah atuk juga selalu sikatkan dan ikat rambut anak-anak perempuannya. Ada masa arwah atuk akan ziarah saudara-saudaranya. Kata mak, arwah atuk akan bawa bekal atau buah tangan seperti susu, gula, beras sedikit ke rumah-rumah yang diziarahinya. 

Waktu tu, ibu yang masih muda bertanya, "abah, kenapa abah bawa barang-barang pergi rumah orang? Kita ni pun kan susah." 

Ye, arwah atuk ada 8 orang anak, dan arwah atuk bekerja seorang. Itupun sekadar kerja dalam polis sebagai guru memandu kenderaan polis. Tetapi arwah atuk tidak lokek kan. Terus teringat sikap dermawan baginda Nabi s.a.w. 

Cerita ibu saya tentang arwah atuk yang penyayang, baik hati, protective dengan anak-anaknya, selalu inspire diri ini dengan kebaikannya. Arwah atuk yang tak banyak cakap, tapi tetap disukai rakan-rakannya. Panggilan nama arwah atuk Ah Lam di kalangan kawan-kawannya, sebab muka atuk muka orang cina. Memang arwah atuk kacukan Cina-Melayu. Walaupun rumah arwah atuk dan nenek di Kampung Baru tu sempit je, tetapi mereka tak menolak kalau ada saudara yang datang dari kampung yang menumpang sementara berteduh di rumah di tengah-tengah bandar KL, untuk belajar atau mencari kerja. 

Mungkin orang macam atuk sukar untuk didapati.
 



Saya tak sempat berjumpa arwah atuk sebab Allah dah panggil dulu 6 tahun sebelum saya dilahirkan. Semoga Allah rahmati arwah atuk saya Moha bin Saleh., dan ditempatkan bersama orang-orang yag soleh. Semoga satu hari nanti, dapat bertemu arwah atuk di Syurga sana. 



~Gambar atuk muda-muda~

~Arwah atuk dengan kawannya.~

~Updated: Terima kasih kepada Mak sebab share gambar atuk lepas baca blog ni~

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino