::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

May 15, 2011

Aku Umat Akhir Zaman


~Aku umat akhir zaman, pada-Mu aku mengharapkan kekuatan~



Dari Tsauban r.a, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda;
"Umat-umat akan mengerumuni kalian sebagaimana makanan yang dikerumuni dari piring."
Ada seseorang bertanya, " Adakah kerana kami sedikit ketika itu?"
Rasulullah s.a.w menjawab, "Pada waktu itu jumlah kalian banyak, tetapi kalian seperti buih di lautan. Allah akan mencabut rasa takut musuh-musuh terhadap kalian dan memberikan penyakit wahn dalam hati kalian."
Ada seseorang bertanya, " Apakah wahn itu?" Rasulullah s.a.w menjawab, "Cinta dunia dan takut mati." 
(Hadith Riwayat Abu Daud dan Ahmad)

Aku umat akhir zaman
Bersama umat umpama buih-buih di lautan
Ke kiri dan ke kanan 
Seolah hidup tiada tujuan
Hanya memuas nafsu dan kehendak diri
Terlupa kepada siapa diri harus mengabdi
Alpa bahwa Izrail selalu memerhati 
Lupa bahawa masa kematian itu tak pernah diketahui
Tidak ingat bahawa kehidupan dunia bukannya dimiliki 
Dan akhirnya mati akan menemui
Tiada guna lagi rayuan kembali ke Bumi
Untuk memperbaiki amalan diri

Aku umat akhir zaman
Dikelilingi episod-episod kemungkaran
Hingga hanya hati yang mampu membenci
Dan tanganku hanya mampu di sisi
Pemandangan manusia yang mencipta amarah Tuhan
Apakah hanya dengan cara aku memalingkan pandangan?

Aku umat akhir zaman
Manusia mencampurkan kebaikan dan kebatilan 
Ibarat campuran minyak dan air yang tidak akan menjadi sebatian
Apabila agama hanya tercatit di kad pengenalan
Dan hilang sudah pada diri dan akhlak seorang insan
Muslim yang sepatutnya bersaksi Allah sebagai Tuhan

Aku umat akhir zaman
Umat yang dimomokkan dengan cinta
Hingga setiap episod drama dan iklan
Termasuklah dalam setiap hari berita di akhbar dan kaca TV
Manusia berkasih sayang dengan berbunuh-bunuhan 
Hidup hancur luluh kerana terlalu cinta
Cinta manusia kerana nafsu dan hasutan syaitan
Akhirnya bercintalah sehingga ke hukuman kematian
Dan temuilah teman yang dicinta di hari Pembalasan

Aku umat akhir zaman
Yang terlalu asing di negeri kejahilan
Yang seolah pendatang dari dunia yang tidak dikenali
Yang seperti perantau di tanah gersang

Aku umat akhir zaman
Umat yang paginya beriman, dan petangnya dalam kekufuran
Atau yang paginya dalam kekufuran dan petangnya beriman
Dipermain-mainkan nafsu, dunia dan syaitan

Aku umat akhir zaman
Yang serasa lemah sendiri di negeri ini
Yang serasa ingin memenjara diri seperti NabiYusuf
Jika itu yang terbaik bagiku
Atau duduk di bulan tanpa menemui manusia
Cukup hanya berteman alam saja

Aku umat akhir zaman
Sedar tiada guna hidup berseorangan 
Kerana telah termaktub dalam perjanjian
Menjadi khalifah di muka Bumi
Memakmurkannya dengan kebaikan
Dan tiada pula merosakkan

Aku umat akhir zaman
Yang perlu teman-teman menguatkan
Yang perlu teman-teman berpesankan kesabaran
Yang perlu teman-teman menguatkan perjuangan 
Yang perlu teman-teman menegakkan kebenaran
Yang perlu teman-teman mencegah kemungkaran 
Yang perlukan teman-teman memimpin jalan
Jalan ke Syurga
Jalan menemui Allah dengan keredhaan 
Jalan yang mewarisi Rasul, sahabat-sahabat dan keluarga baginda

Wahai Tuhan 
Wahai Rabbi
Pimpinlah kami umat akhir zaman ini
Pimpinlah kami umat kekasih-Mu ini
Pimpinlah kami umat Nabi Muhammad yang kami cintai 
Ke jalan yang Kau redhai 
Tetapkanlah hati-hati kami di jalan agama-Mu
Tetapkan hati-hati kami untuk terus menagih cinta-Mu yang tiada tara
Kuatkan hati kami yang lemah
Bersihkan hati yang bernoda dosa
Ampunkanlah kami
Semoga pengakhiran hidup kami akan menemui-Mu bersama jiwa-jiwa yang Kau redhai. 

Diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a, Nabi S.A.W bersabda: "Aku rindu untuk bertemu dengan 'ikhwan'ku (saudara-saudaraku).
Para sahabat bertanya, "Bukankah kami ini semua saudaramu, wahai Rasulullah?"
Lalu Nabi menjawab, "Kalian semua adalah sahabatku, sedang saudara-saudaraku adalah orang-orang yang belum datang setelahku (umat akhir zaman)."
-Hadith Riwayat Muslim-



~Jauh sudah rasa ku melangkah, walhal hanya sebentar saja masaku di dunia. Apakah pertemuan dengan-Mu nanti diterima dalam redha-Mu? Apakah aku yang hina ini bisa menjadi saudara kekasih-Mu?~

2 comments:

Yildirim Fateh on June 9, 2011 at 7:40 PM said...

moga mnjadi umat akhir zmn yg terus mnyebar risalah...

Raudhatul Nadwah on June 21, 2011 at 9:35 PM said...

Ameen, insyaAllah, moga kita sama-sama menjadi penyebar risalah untuk-Nya.

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino