::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Aug 6, 2011

Kebahagiaan Itu Milik Dia


~Bahagia di jiwa; suatu nikmat dari Pencipta yang sering kita lupa untuk mensyukurinya~


~Bunga kebahagiaan perlu disyukuri agar ia subur di hati~



Kebahagiaan itu datang dari hati.

Kebahagiaan itu datang bersama ketenangan.

Kebahagiaan itu datang bersama jiwa yang lapang.

Kebahagiaan, sentiasa menyusul bersama hati yang tenang dan jiwa yang sentiasa lapang menghadapi rencah kehidupan.

"Sungguh menakjubkan urusan orang seorang Mukmin. Sungguh seluruh urusannya adalah baik. Dan hal itu tidak dimiliki seorangpun kecuali oleh seorang Mukmin. Jika ditimpa kesenangan ia bersyukur, maka hal ini baik baginya. Dan jika ditimpa musibah ia bersabar. Maka hal itu juga baik baginya. "

(Hadith Riwayat Muslim dan Shuhaib Ar-Rumi)

Perlumbaan Mengejar Bahagia

Hakikatnya, kebahagiaan yang ingin dikecapi setiap manusia adalah kebahagiaan yang hakiki. Kebahagiaan yang ingin kita nikmati di dunia sampai Syurga nanti.

Ramai manusia berusaha untuk bahagia. Namun, tidak ramai yang mengecapi nikmatnya. Ramai manusia mencari bahagia di celahan wang ringgit dan kumpulan harta; kereta yang mewah sebagai koleksi, rumah yang bertingkat-tingkat tidak cukup dengan satu, pakaian yang berjenama setiap bulan dibeli baru. Ada juga yang mencari bahagia dengan pangkat, gelaran dan nama. Ada yang ingin bertemu bahagia apabila namanya popular disebut-sebut manusia.

Mungkin, kebahagiaan yang dijumpai itu hanya sekejap waktu andai ia tidak disandarkan kepada Yang Maha Kekal, iaitu Allah, Tuhan sekalian alam.

Kebahagiaan itu hanya bersifat hakiki apabila ia disuburkan dengan bajaan Iman dan Islam. Apabila hati sentiasa beroleh ketenangan bersama Tuhan. Kebahagiaan tanpa ada Allah di hati ibarat suatu nikmat yang hanya datang seperti angin lalu. Hanya sesekali singgah menyapa. Namun, tidak dapat digenggam oleh hati. Biarpun, manusia berlumba mengejar kebahagiaan yang hakiki, ia tidak akan dapat digapai ketika hilang Allah sebagai Ilah, ketika keimanan tidak menjadi baja yang menyuburkan bunga-bunga kebahagiaan.

Kebahagiaan adalah suatu nikmat yang tidak terhingga. Kebahagiaan hakiki adalah kebahagian yang berakar umbi dari hati. Ia umpama bunga-bunga yang tumbuh mekar di kebun hati yang tenang, di sisinya adalah kolam jiwa yang lapang.

Kebahagiaan Yang Akan Kita Bawa

Kebahagiaan bersama Allah adalah cerminan kebahagiaan hakiki yang ingin kita kekalkan apabila kita bertemu Allah di hari akhir nanti. Suatu kebahagiaan yang ingin kita bawa ke negeri yang abadi. Teringat komentar Ustaz Pahrol Juoi pagi tadi di siaran Mukmin Professional di Ikim.fm bahawa kebahagiaan hari ini adalah cerminan kebahagiaan di akhirat nanti. Ya, mana mungkin rumahtangga yang porak peranda membawa kebahagiaan Baiti Jannati hingga ke Syurga nanti. Mana mungkin hati yang penuh rasa dengki dan iri hati punya sifat kebahagiaan dan ketenangan. Mana mungkin hati yang resah mengejar kebahagiaan dunia saja mampu membawa kebahagiaan yang kekal hingga akhirat.

Kebahagiaan hati beserta keimanan di dunia ini adalah bekalan kebahagiaan yang ingin kita bawa hingga hari akhirat nanti. Kebahagiaan hakiki yang kita ingin kecapi.

Kebahagiaan itu datangnya dari Dia, Pencipta kepada segala rasa.

Oleh itu, marilah kita bermohon terutama di bulan mulia ini agar kebahagiaan yang hakiki itu akan selalu ada di hati.

Moga kita menjadi orang yang sentiasa bersyukur apabila diberi Allah untuk merasa nikmat bahagia di hati.
Moga kita menjadi hamba-Nya yang sentiasa bersyukur apabila Allah beri ketenangan hati yang tiada tandingan dengan nilaian dunia.
Moga kita sentiasa berdoa agar kita dikurniakan kelapangan jiwa dalam apa jua turun naik hidup kita.

Ya Allah, peliharalah kebahagiaan dan ketenangan di dalam hati kami hingga kami berjumpa dengan-Mu di akhirat nanti. Dan jadikanlah kami ini hamba-Mu yang senantiasa bersabar dan bersyukur atas nikmatmu. Ampunilah kami atas kealpaan kami, Ya Rabbi.

~Ya Allah, peliharalah bunga kebahagian, ketenangan kebun hati yang disuburkan iman serta kelapangan dada kami~ 

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino