::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Jan 30, 2024

Mengkayakan Pengalaman Kanak-Kanak


 ~Marriage is not about two opposite genders who agree to be legally bound to live together under the same roof and give offspring. It is about making a legacy, an ummah, and not just a financial investment.~

Beberapa hari lepas sambil duk di dapur, terdengar ada orang tengok youtube di TV ruang tamu tentang perbezaan Porche dan enjin kereta apa entah. Sangat informatif bunyinya. (Youtube pun pilih premium, jenis takde iklan).

Tengok rupanya Khubaib di depan TV dan Fathimah pun ada sekali. Tengah menunggu Abi untuk tolong hantar pergi sekolah petang. Biasa jika Abi tiada kelas, Abi akan hantar. Jika Abi ada kelas tengah hari atau kokurikulum, Ummi akan hantar. 

"Khubaib tengok channel siapa ni?" tanya Ummi. Biasa kalau suara channel Faktaw, Ajar, Roblox, SpaceDollah atau satu lagi ahli saintis daripada Indonesia tu Ummi macam biasa dengar. 

"Em.. Hasbullah." jawab dia. 

"Hasbullah?" Ummi tahu pengacara Hasbullah Awang je. Huhu. 

Ummi pun minta pinjam sekejap tengok empunya channel tu; Hasbullah Syarah. Sebab macam informatif sangatkan, tapi boleh menarik minat budak-budak sekolah rendah macam ni untuk tengok. 

Oo, pensyarah kejuruteraan IPTA. Patutlah videonya sangat bagus. Nadiah Shamsuddin ni pun bercita-cita juga nak buat macam tu. Masukkan sikit-sikit info hasil kajian atau kajian lepas dalam bidang yang sama dalam video, tapi belum mampu buat. Rasa time constraint nak buat semua tu. Dahlah jenis nak buat video tak mahu masuk muka kan. 

Sambil tu borak-borak dengan Khubaib, bila dia mula tengok channel ni, macam mana dia jumpa. Sambil dia nak keluar pintu tu. 

Semoga lebih ramai lagi orang-orang yang cerdik pandai dan ilmuwan boleh influence anak-anak dengan cara macam ni. 

***

Ada masa-masa memang Ummi tak mampu nak berkepit dengan anak-anak. Cuma bila Ali tak ada kat rumah lah (di rumah pengasuh), dan Khubaib dan Fathimah balik sekejap ke rumah sebelum sekolah petang, itulah masa kualiti nak sembang dengan mereka berdua. 

Dua minggu lepas, Khubaib bercerita dengan Ummi nak buat games di Roblox, nak minta tolong Ummi. Manalah Ummi dia pandai kan. 

Lepas dia dapat buat, Fathimah pun sibuk nak buat juga. 

Yang bagusnya, sebab anak-anak dah belajar bukan sahaja nak jadi user, tetapi dah mula nak jadi developer. 

Pernah tengok juga iklan programming dan coding termasuk untuk anak-anak yang main Roblox di internet. Tetapi belum sempat nak tengok secara mendalam. 

Ummi suka anak-anak ada rich experiences zaman kanak-kanak ni. Biarlah mereka belajar main catur, main Roblox, atau berminat dalam programming dan coding.

Nak cari alternatif involvekan dalam sukan / aktiviti fizikal, tapi merentas desa pun setahun sekali je pula. Kelas silat sekolah ada, pada hari sekolah waktu malam. Sebelum ni macam kesian nak masukkan kelas silat sebab risau anak-anak tak mampu. Sampai rumah daripada sekolah tahfiz pun nak dekat jam 7 malam dah. 

Insya Allah, berdasarkan pengalaman sendiri waktu zaman sekolah hingga sekarang, memang lebih baik sibukkan diri dengan kebaikan. Itu juga yang biasa disebut dalam kitab-kitab yang masyhur kan. 


~Membina legacy yang sibuk dengan kebaikan, insya Allah~

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino