::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Oct 13, 2010

Baru Ku Mengerti Perasaan Itu


"Dan Tuhan kamu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua-dua ibu bapa kamu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut di dalam pemeliharaanmu, maka janganlah sekali-kali kamu katakan perkataan 'ah' dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan-perkataan yang mulia."
(Al-Isra'; 17 : 23)

Sewaktu di usia remaja, saya sukar mengerti perasaan seorang ibu. Namun, apabila semakin meningkat dewasa dan bergaul dengan sahabat-sahabat yang sudah bergelar ibu, baru saya tahu betapa susah dan payah beserta pengorbanan mereka di hadapan mata saya.

Dulu, kita sukar mengerti mengapa hanya dengan raut wajah yang masam itu sudah cukup mengecilkan hati ibu bapa kita. Saya akui saya bukanlah seorang anak yang benar-benar baik ketika remaja. Banyak memberontak. Walaupun dengan hanya mendiamkan diri tanpa banyak bicara, ibu saya sudah cukup terasa. Kini, apabila dewasa saya tahu kelakuan itu sangat mengguriskan hati.

Kini, apabila sudah bekerja sebagai pendidik, pelajar-pelajar saya anggap seperti adik sendiri. Ada juga antara mereka yang berseloroh seperti saya adalah ibu mereka. Ya, mungkin juga disebabkan cara melayan mereka seperti anak-anak kecil.

Namun, apabila ada yang meninggikan suara dan membantah contohnya, hati saya tiba-tiba terasa. Bukan timbul rasa marah, tetapi rasa sedih menyelinap di hati.

Sekarang juga saya tahu mengapa guru-guru di sekolah dulu ada yang merajuk dan menjauh hati dengan karenah anak-anak didiknya sendiri.

Perasaan untuk 'nurture' seseorang itu sukar untuk diungkapkan. Terutama apabila kita mahu yang terbaik untuknya.

Kita tidak dapat merasainya selagi kita belum berada di tempat itu.


~Oh, dan kini baru saya mengerti perasaan itu!~

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino