::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

May 17, 2009

'Mentari di ufuk barat'...






Cerita 1


Dialog saya bersama seorang sahabat ketika melihat 'shout out'nya di YM:

"Kenapa letak mentari di ufuk barat? Kan sekarang ni waktu tengah hari?" tanya saya kepadanya. Saya menjengahkan kepala sedikit ke luar tingkap. (Sewaktu itu, saya singgah sebentar di biliknya.)

"O, semua pun tanya saya benda yang sama. Awak rasa apa?" tanyanya kepada saya kembali.

"Entah." jawab saya ringkas sambil menjungkit bahu.

"Maksudnya umur yang semakin meningkat menghampiri mati." jawabnya bersahaja.

Saya hanya membisu mendengar jawapannya. Namun, dalam diam, saya bersetuju dengan kata-katanya itu biarpun kematian itu datang tidak mengenal usia.

-Tamat-


"Selamat Hari Lahir!"

Entah mengapa ucapan itu cukup menggetarkan hati. Bukan kerana sudah tidak muda atau sudah tidak cantik lagi. Namun, rasa masa pantas berlalu pergi, dan mati semakin menghampiri.

Bertambahnya usia sepatutnya bertambahlah amal.

Namun, bagaimana dengan diri ini? Apakah sudah cukup amal kebajikan untuk menghadap Ilahi andai tiba-tiba Izrail datang menjemput diri?

Persoalan demi persoalan datang bertubi-tubi. Apakah hambaMu ini akan pergi dalam keadaan husnul khatimah seperti yang dicita-citakan setiap insan?

Adakah sudah berat timbangan amal kebajikan iaitu pahala berbanding beratnya timbangan dosa?

Bagaimana pula nanti diriku ini ketika di titian siratMu? Kagumnya aku pada mereka yang melintasinya sepantas kilat. Apakah aku bisa melepasi biarpun hanya dapat merangkak sehingga ke hujungnya?

Ya, Allah, sesungguhnya hambaMu ini terlalu banyak khilafku. Entah berapa kali dalam hela nafas ini aku terlupa padaMu, pada Yang Menciptakan diriku, pada Yang Sentiasa Mengingati hambaMu.

Wahai Tuhan, janganlah Kau biarkan diri ini merasa hebat dengan diriku sendiri walhal segalanya adalah milik-Mu jua. Golongkanlah diri ini dalam kalangan hamba-hambaMu yang senantiasa bersyukur. Jadikanlah diri ini hamba yang menggunakan barang pinjaman milik-Mu hanya di jalan yang Kau redhai, dan bukan jalan yang Kau murkai.

Peliharalah diri hambaMu ini, Ya Rabbi. Jadikan hambaMu ini mencintaiMu sehingga ke akhir nafasku nanti.

Ameen...

Dari Opick:
~Bila waktu tlah memanggil, teman sejati hanyalah amal, Bila waktu tlah terhenti, teman sejati tinggallah sepi...~

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino