::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

May 23, 2009

Peluru Berpandu Iran dan Masa Depan Asia Barat



Semalam, sewaktu dalam perjalanan dari Kuantan ke Kuala Lumpur, sempat saya mendengar berita dari corong radio ikim.fm.

Memetik ulasan akhbar dari utusan online:

22 Mei 2009

Peluru Berpandu Iran Lebih Canggih

WASHINGTON, 21 Mei - Peluru berpandu yang dilancarkan dalam ujian terbaru oleh Iran adalah peluru berpandu pendorong pepejal dengan jarak yang paling jauh pernah dicatatkan demikian menurut seorang pegawai kerajaan Amerika Syarikat (AS).

Ia sekaligus menimbulkan kebimbangan mengenai teknologi peluru berpandu yang dilihat semakin meningkat.

Pegawai AS yang enggan dikenali ketika membincangkan perincian teknikal program peluru berpandu Iran, menyatakan bahawa Teheran sebelum ini hanya mempunyai peluru berpandu jenis itu untuk jarak yang dekat.

Roket yang menggunakan pendorong pepejal menjadi kebimbangan kerana ia boleh dihasilkan sebelum disimpan atau disorok berbanding roket menggunakan pendorong cecair yang perlu dilancarkan segera selepas bahan api diisi, seterusnya menjadikan ia lebih mudah dipantau atau dipatahkan.

Namun menurut Setiausaha Pertahanan, Robert Gates, yang semalam memberikan pengesahan pertama AS berhubung ujian peluru berpandu oleh Iran, menyatakan yang peluru berpandu milik negara itu mampu terbang sejauh 2,000 hingga 2,500 kilometer.

Ini bermakna ia mampu mengenai Israel, pangkalan-pangkalan AS di Asia Barat dan sebahagian dari Eropah Timur.

"Maklumat tersebut menunjukkan ujian tersebut adalah berjaya," kata Gates kepada House Appropriations Committee, lapan jam selepas ujian itu diumumkan oleh Presiden Iran Mahmoud Ahmadinejad. - AP

*****

Selesai mendengar berita tersebut, saya tersenyum sendiri. Seandainya itulah kebenarannya, maka, saya melihat langit cerah bakal memayungi Gaza dan seluruh Palestina.

Teringat ketika mendengar cerita dari kuliyyah seorang daie' suatu ketika. Betapa jauhnya beza kekuatan hati dan jiwa mujahid/ah di Palestin dan juga rejim Zionis. Dikatakan apabila roket Qasam untuk jarak dekat dilepaskan oleh HAMAS jatuh ke sempadan negara Zionis itu, maka 'alarm'nya akan berbunyi memberi amaran kepada kepada seluruh rakyat jelata untuk bersembunyi di terowong di bawah tanah.

Ketika itu, anak-anak Zionis tidak akan pergi ke sekolah, orang dewasa tidak akan bekerja dan meneruskan rutin seharian mereka. Mereka bersembunyi di bawah tanah berjam-jam lamanya sehingga ada pemberitahuan oleh pihak atasan tentang keselamatan yang sudah terjamin.

Roket yang dilancarkan HAMAS bukanlah seperti roket Zionis yang meletupkan bangunan-bangunan secara semberono dan nyawa-nyawa manusia tanpa perikemanusiaan. Bahkan ada antara roket yang dilancarkan oleh HAMAS tidak meletus dan lebih berupa serangan psikologi terhadap Zionis.

Kini, tentunya kewujudan peluru berpandu canggih ini lebih menggetarkan hati musuh-musuh Islam, Insya Allah. Agaknya apakah pula muslihat Zionis dan sekutu-sekutunya selepas ini? Sesungguhnya janji Allah itu pasti datang dan Palestin pasti merdeka satu hari nanti.

1 comments:

香魚烘蛋Tata on June 3, 2010 at 3:41 PM said...
This comment has been removed by a blog administrator.
 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino