::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Mar 25, 2011

Memilih Hidup Di Bawah Cahaya


~Ucapkan syukur pada-Nya, tunjukkan syukur buat-Nya, kerana dengan dua nikmat ini kita berjalan disuluh cahaya.~





"Kami akan perlihatkan kepada mereka tanda-tanda kekuasaan Kami di merata-rata tempat (dalam alam yang terbentang luas ini) dan pada diri mereka sendiri, sehingga ternyata jelas kepada mereka bahawa Al-Quran itu benar. Belumkah ternyata kepada mereka kebenaran itu dan belumkah cukup (bagi mereka) bahawa Tuhanmu mengetahui dan menyaksikan tiap-tiap sesuatu?"


(Fussilat: 53)




Kita dilanda banyak ujian dalam hidup. Ada yang kehilangan. Ada yang kedukaan.
Namun, ingatlah selagi kita tidak hilang nikmat keimanan dalam hati kita, kita masih bahagia. Selagi Allah masih belum menarik nikmat Islam dalam diri kita, kita harus gembira.

Ada manusia yang Allah kurniakan mereka harta kekayaan yang melimpah ruah, kejayaan hidup yang besar,dikenali seluruh dunia tetapi Allah tidak beri mereka kedua nikmat yang paling berharga ini.

Nikmat Iman dan Islam. Suatu nikmat hidup yang merasakan indahnya hidup bertuhan. Bertuhankan Allah yang satu, Yang Hanya Satu, sentiasa mendengar, sentiasa memandang, sentiasa memberi, sentiasa kaya, sentiasa mengabulkan, sentiasa sibuk tetapi tidak pernah menghampakan.

Allah, Dia Yang Maha Adil, memberi hidayah kepada mereka yang mencari. Apabila manusia cuba menyandarkan harapan kepada perkara-perkara bersifat fana dan sementara, mereka tahu tidak akan dapat kekuatan yang tegar dari semua itu. Hanya daripada Allah saja, manusia akan kuat. Hanya dengan bergantung pada Allah saja, manusia akan tabah. Hanya dengan Allah saja, manusia akan mampu melangkah.

Nama-nama dan wajah-wajah di dalam video di atas adalah antara insan-insan terpilih oleh Allah dan memilih untuk hidup bersama Allah. Mari hidup bersama Allah. Mari hidup di bawah suluhan cahaya-Nya. Agar jalan-jalan yang kita lalui di dunia ini lebih terang. Agar jalan yang kita lalui bukan menuju ke jalan mati. Agar jalan yang diterangi ini mampu mengelakkan kita dari isi dunia penuh duri. Agar jalan yang diterangi ini membawa kita terus menuju Ilahi.

Mari memilih hidup di bawah cahaya.



~Memilih hidup bersama Allah bererti memilih hidup di dalam terang di bawah naungan cahaya-Nya~

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino