::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Mar 27, 2011

Memiliki Dengan Paksa: Adakah Bahagia?


~Kebahagiaan itu hanya dari Allah. Ketenangan itu juga dari-Nya. Redha atas segala perkara juga membuat hati bahagia~






Memiliki Dengan Paksa

Sedih apabila banyak kejadian-kejadian yang terjadi dalam masyarakat hari ini sanggup mengorbankan orang yang dicintai semata-mata tidak mahu dimiliki oleh orang lain. Ada yang sanggup mencederakan mahupun membunuh orang yang dikatakan sebagai kekasih hati. Ada juga yang menggunakan perantara selain Allah iaitu kehadiran jin dan syaitan semata-mata kerana mahu memiliki.

Bukan Milik Kita

Sedarkah kita bahawa tiada apa-apa pun di dunia ini yang menjadi milik kita. Hatta pada apa yang terdapat pada diri kita sendiri. Inikan pula kita mahu menjadikan makhluk lain mahupun kebendaan lain seolah-olah hak mutlak milik kita.

Apakah kita tidak mengerti bahawa kehidupan dunia ini hanya sebentar waktu, dan mungkin esok, lusa atau seketika lagi pengakhiran hidup kita di dunia yang sementara? Mengapa kita memilih untuk menjadi ego, sombong dan takbur ingin meletakkan takdir itu sebagai kekuasaan kita? Walhal kita tahu bahawa hanya Allah saja yang tahu apa yang terbaik untuk kita. Betapa kita masih ingkar dan sombong kiranya kita memilih untuk melanggar ketentuan dan ketetapan-Nya.

Kembalilah Pada Dia

Kembalilah kepada Allah. Masih belum terlewat dan terlambat. Lepaskanlah segala-segala yang telah berlaku. Dan terimalah qada' dan qadar-Nya dengan redha. Pasti hidup akan menjadi tenteram. Pasti hati akan lebih tenang. Terimalah bahawa pasangan yang anda impikan itu bukan milik anda. Serahkanlah segala-galanya kepada Dia.

Jika memang benar itu jodoh kita, tiada apa yang dapat menghalang. Namun, jika diri masih memaksa dengan menggunakan pelbagai cara yang tidak mengikut syarak apatah lagi menyekutukan-Nya, nescaya kebahagiaan memiliki itu tidak akan kekal lama. Percayalah pada janji Allah. Usah diikutkan hati hingga ke mati. Kelak mati nanti terseksa diri. Kerana dosa mempersekutukan Allah, mengharapkan bantuan selain dari Allah untuk memiliki adalah antara dosa besar.

"Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, di waktu ia memberi pelajaran kepadanya: "Hai anakku, janganlah kamu mempersekutukan Allah, sesungguhnya mempersekutukan (Allah) adalah benar-benar kezaliman yang besar."
(Surah Luqman: 34)

Dan apakah sebenarnya erti kecintaan itu dengan memaksa bahagia di satu pihak sahaja? Sedangkan pasangan itu akhirnya hanya menjadi boneka untuk kita. Atau adakah berpuas hati menjadi Romeo dan Juliet yang membunuh diri  dan terbunuh bersama-sama, sedangkan kita punya Tuhan yang ada untuk kita sandarkan setiap harapan dan pergantungan.

Maka, apakah masih kita rasa sangat berkuasa ingin menentukan takdir diri sendiri dan takdir orang lain bersama kita? Walhal kelak di akhirat kita pasti berjumpa Tuhan, kita pasti disoal jawab oleh Allah dan malaikat. Hujung usia bukan hanya di dunia tetapi terus kekal hingga hari akhirat. Dan di waktu itu adakah kita mampu mengheret pasangan kita itu bersama-sama?

Kebahagiaan itu adalah apabila melihat diri mereka yang dicintai itu bahagia.

Buat Mangsa

Yakinlah bahawa Allah itu sentiasa ada bersama-sama. Tingkatkan amal soleh. Perlindungan diri kita hanya dengan Tuhan iaitu Allah yang Maha Satu. Usah dicari selain dari itu.

Walau sesibuk mana diri sekalipun, bawa Al-Quran bersama untuk dibaca. Amalkan ma'thurat untuk diri kita. Berlindunglah dari syaitan dan mereka-mereka yang punya penyakit tersembunyi di dalam hati.

~Ingatlah Allah itu Maha Berkuasa. Lepaskanlah andai diri bukan milikmu~



0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino