::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Mar 21, 2011

Syukur: Ikatkanlah Hatiku


~Bertanya pada diri, apakah diri ini benar-benar bersyukur?~~


Syukur Dan Nikmat

Kalau ditimpa bencana, biasanya ia dikatakan sebagai suatu peringatan dari Tuhan. Agar kita manusia tidak lupa siapa diri kita. Hanya manusia kerdil dan lemah tidak berdaya melainkan kekuatan yang diberikan oleh-Nya kepada kita.

Bercerita pula tentang nikmat.
Ia hanya pinjaman. Sementara. Boleh jadi platform atau medium untuk mencapai bekal amal soleh di dunia sebanyak-banyaknya oleh mereka yang mensyukuri nikmat-Nya. Boleh juga jadi lupa, leka dan lalai dengan nikmat-Nya.

Nikmat yang pelbagai; fizikal seperti paras rupa, suara, kesenangan dan harta kekayaan, kelapangan masa, kesihatan, ketenangan, kasih sayang, kepandaian dan bermacam-macam lagi kelebihan dan nikmat yang ada pada diri seorang hamba.

Ada yang merasa bangga dengan kelebihan dan nikmat seolah-olah semua itu miliknya semata. Namun,masih ada juga yang merasakan bahawa segala kelebihan dan nikmat yang diberikan adalah milik dari Allah Yang Maha Kuasa.

"Dan demikianlah telah Kami uji sebahagian mereka (orang-orang kaya) dengan sebahagian  mereka (orang-orang miskin) supaya (orang-orang kaya itu) berkata "Orang-orang semacam inikah di antara kita yang diberi anugerah oleh Allah kepada mereka?" (Allah berfirman), "Tidakkah Allah lebih mengetahui tentang orang-orang yang bersyukur kepada-Nya".
(Al-An'am; 53)

Bagaimana Menjadi Orang Yang Bersyukur?

Kita berdoa agar segala nikmat pemberian Allah kepada diri kita yang sememangnya lemah ini dapat mengikat hati kita lebih erat kepada Allah s.w.t. Agar dengan nikmat ini, tali ikatan dengan Allah ini menjadi semakin kuat. Agar kita sentiasa beringat bahawa nikmat yang Allah datangkan kepada kita sama ada yang kita minta atau tidak daripada Allah ini bila-bila sahaja akan ditarik kembali dalam sekelip mata. Tidak kiralah dari sekecil-kecil perkara hingga ke sebesar-besar perkara. Dari adanya nikmat kesihatan hingga tiada, mahupun dari amannya sebuah negara boleh menjadi huru-hara dan ditimpa bencana.

Lalu, bagaimana caranya mengajar diri ini menjadi hamba yang lebih dekat kepada Allah apabila diberi pelbagai nikmat?

Para ulama mengatakan ada tiga rukun syukur. Atau dalam erti kata lain; syukur itu dalam 3 bentuk atau 3 cara.

Pertama, syukur qalbi atau syukur dengan hati. Kita mengakui bahawa segala nikmat-nikmat ini adalah hak milik Allah dan kita mencintainya. Kita patut rasa gembira kerana Allah dah beri kita nikmat ini. Sedangkan ada manusia lain tidak pernah dapat mengecapinya.
Ada manusia dapat nikmat rupa yang sempurna tapi selalu mengherdik dirinya kerana kurang cantik atau kurang putih. Ada yang mendapat nikmat suara tapi ada juga yang membenci suaranya sendiri kerana dikatakan tidak cukup merdu.

 "Ala, suara ni bukannya sedap sangat macam si polan. Buat malu je nanti." Adakah pernah terdetik sebegini di hati?

Kedua, syukur lisan atau syukur dengan perkataan. Segala puji bagi Allah atau Alhamdulillah adalah kata-kata pujian bagi Tuhan yang telah memberi kita nikmat dan kelebihan.

Ketiga, syukur jawarih atau syukur dengan anggota tubuh. Menggunakan nikmat Allah untuk beroleh keredhaan-Nya dan jauh dari kemurkaan-Nya. Apakah agaknya kita pernah rasa malu menggunakan nikmat yang Allah bagi pada tempat yang tidak sepatutnya? Lihat sahaja tubuh badan kita. Ke mana kaki kita melangkah; adakah ke arah kebaikan, keredhaan atau kealpaan atau kemurkaan-Nya? Mata kita, tangan kita dan macam-macam lagi. Itu baru anggota tubuh. Bagaimana pula dengan nikmat lain yang Allah beri sehingga tidak terhitung oleh kita? Adakah kita bawa ia ke jalan redha dan jauh dari murka-Nya?

Setelah menghayati ketiga-tiga rukun syukur ini, apakah kita benar-benar mempraktikkan ketiga-tiganya dalam kehidupan kita?



Berhati-hati Dengan Musuhmu


Allah berfirman:

"Dan Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur."
(Ali Imran: 145)

Realiti manusia mudah leka dengan nikmat dunia. Syaitan, musuh terang-terangan ini amat mencemburui manusia dengan sifat syukur yang dijanjikan Allah s.w.t dengan ganjaran-Nya. 

Dan mereka (syaitan) berikrar:
"Kemudian kami akan mendatangi mereka dari depan dan belakang, dari kanan dan kiri mereka. Dan Engkau  tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur."
(Al-A'raaf: 17)

Ikatkan Nikmat Dengan Syukur

Kata Umar bin Abdul Aziz: "Ikatlah nikmat-nikmat Allah dan bersyukur kepada-Nya."

"Dan ingatlah tatkala Tuhanmu mengingatkan 'Sesungguhnya jika kamu bersyukur pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku) maka sesungguhnya azab-Ku amat pedih."
(Ibrahim: 7)

Abul Mughirah apabila ditanya,

"Bagaimana keadaan anda pagi ini?"

Maka dia menjawab, 
"Pagi hari ini kami dalam keadaan tenggelam dalam kenikmatan sehingga kita tidak tahu bagaimana untuk mengungkapkan syukur itu. Allah telah melingkupi kita dengan kecintaan-Nya yang besar, padahal Dia tidak bergantung kepada manusia, sebaliknya kita sering berbuat sesuatu yang membuat-Nya marah, sedangkan diri kita selalu bergantung kepada-Nya."

Wahai Tuhan,
Pemberi kepada apa yang dipinta,
Memberi tanpa disangka-sangka,
Ikatkanlah hati kami kepada-Mu,
Erat-erat,
Agar kami sentiasa beringat,
Bersama syukur dan nikmat,
Agar dari-Mu kami peroleh redha,
Hingga ke Syurga yang selamanya.



~Wahai Tuhan, atas segala nikmat yang Kau berikan, eratkanlah lagi ikatan hatiku kepada-Mu~

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino