::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Sep 5, 2011

Dia Telah Pergi; Syawal Kini Mengganti


~Wahai diri, Ramadhan telah pergi. Teruskan dan perhebatkan usahamu biarpun Syawal kini datang mengganti.~


~Moga Kita Bertemu Lagi~

Ramadhan telah pergi.

Pada hujung senja 29 Ramadhan, selesai berbuka terakhir Ramadhan itu baru saya sedari bahawa esok harinya tiada Ramadhan lagi.

Rasa sedih yang amat.

Ramadhan telah pergi. Tetapi hati bertanya sendiri apakah saya sudah benar-benar mengucapkan selamat tinggal kepadanya berbekal ketaqwaan yang sebenar-benarnya. Entah kenapa hati merasa 'grieving' yang amat kehilangannya. Hinggakan terasa 1 Syawal yang datang itu begitu sepi.

Ya, alhamdulillah, Allah masih kurniakan umur kepada saya dan kepada kita semua. Kehidupan dan perjuangan ini masih perlu diteruskan hingga Izrail datang mencabut nyawa.

Syawal; memang menjadi tempat berkumpulnya sanak saudara, waktu pertemuan hati-hati dan wajah-wajah yang sudah lama tidak bersua. Bukan saja untuk yang masih ada , namun, juga kepada mereka yang telah tiada.

Petang Syawal, saya dan keluarga besar menziarahi tanah perkuburan di atas bukit di kampung berhampiran. Satu peringatan yang saya dapati ketika itu bahawa nanti saya juga akan berada di sini. Kerana mati itu pasti. Sewaktu kunjung mengunjung juga, ada yang terdetik di hati. Orang-orang yang biasa diziarahi dulu juga sudah tiada, sudah pergi mengadap Ilahi.

Terasa masa itu tidak pernah panjang untuk kita. Bila-bila saja; esok atau lusa, atau mungkin saja beberapa saat lagi; kita pasti pergi menyertai.

Syawal yang datang ini memang sepatutnya menjadi hari kemenangan dan hari kegembiraan bagi orang-orang yang beriman. Namun, hati masih tidak mampu melindungi rasa hiba di hati. Kerana nyata Ramadhan telah pergi.


Di kesempatan ini, saya ingin mengucapkan
Selamat Hari Raya AidilfitriMaaf Zahir Batin
kepada semua rakan dan taulan, 'followers' serta kenalan-kenalan yang sudi membaca blog ini.

"Taqabballahu Minna Wa Min Kum."
 Moga Allah menerima amalan kami dan amalan kamu. 

 ~Moga Allah menerima amalan kita semua. Ameen.~

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino