::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Jan 26, 2010

Entri 'Dalam Perigi'



Suara sudah beransur sengau bunyinya. Kepala juga sedikit berat. Hidung juga tidak lancar menghidu nafas. Harapnya ia masih bukan penghalang untuk menaip entri ke sini.

Blog ini semakin sepi. Adakah lantaran kesibukan kempen pilihanraya kampus sepanjang minggu lalu? Atau kerana sedang menghadapi peperiksaan pertengahan semester yang hanya 3 subjek saja kali ini? Em, sebenarnya saya rasakan semenjak tahun 2010 ini bermula, blog ini kian kelam dan diam.

Banyak yang terbuku di hati. Banyak juga tekanan yang dilalui hingga saya rasakan diri ini semakin mendiamkan diri. Kurang ceria berbanding dulu walau masih cuba bergurau senda dengan rakan-rakan namun rasanya berlainan.

Mungkin juga kehilangan anak teman saya memberi kesan besar pada diri. Walaupun, seringkali saya cuba mendiamkan perasaan, namun hakikatnya hati pedih bila mengenangnya. Begitu juga dengan lain-lain ujian, memang berat hati memikul beban. Tapi tetap saya mahu bertahan.

Mengikut teori John Gray, wanita selalu mengalami seolah-olah mereka rasa hopeless (tiada harapan), dalam dunia kegelapan seolah-olah masuk ke dalam sebuah perigi yang dalam. Apakah benar? Apakah sehingga kerap sekali saya 'terjun ke dalam perigi' akhir-akhir ini?

Saya tahu saya tidak pandai berkata-kata meluahkan perasaan. Banyak yang disimpan. Banyak yang ditahan. Secara psikologinya, saya tahu manusia perlu meluahkan perasaannya. Ventilate their feelings. Tapi yang diluahkan pasti bukan kesemua.

Inilah dunia. Hanya sebagai platform ujian untuk hamba-hambaNya. Wahai diri, letakkan dunia itu di luar hatimu. Pasrah segalanya pada Tuhan setelah kamu berusaha sedayamu.

Dari Mustaurad bin Syaddad al-Fihri, bahawa Nabi s.a.w bersabda:

"Tidaklah dunia ini dibandingkan akhirat kecuali seperti sesuatu yang apabila salah seorang di antara kamu memasukkan jarinya ke dalam sungai, maka lihatlah apa yang tersisa ketika ia mengeluarkannya?"
(Hadith Riwayat Muslim)

1 comments:

BIZZNURSE on January 28, 2010 at 12:55 PM said...

I felt I was in that well , naddy. So deep and it was so dark. I cant get out yet. Still in there... waiting ...

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino