::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Jan 11, 2010

Melangkah Ke Luar Kotak


Dan Allah jadikan tempat bernaung bagimu dari apa yang telah Dia ciptakan, Dia menjadikan bagimu tempat-tempat tinggal di gunung-gunung, dan Dia menjadikan pakaian bagimu yang memeliharamu dari panas dan pakaian (baju besi) yang memelihara kamu dalam peperangan. Demikian Allah menyempurnakan nikmat-Nya kepadamu agar kamu berserah diri (kepada-Nya).
(An-Nahl; 16:81)


Sabtu lalu merupakan hari terakhir Interkulliyyah Sports Carnival IIUM Kuantan 09/10. Berlangsungnya 'final match' bagi perlawanan outdoor games.

Alhamdulillah, tahun ini kontinjen kulliyyah of nursing banyak yang sampai hingga ke peringkat separuh akhir dan akhir bagi outdoor games. Indoor games saya tak pasti. Saya juga tak jangka akan berjuang sampai ke hari terakhir, apatah lagi kami pernah kalah di peringkat kumpulan apabila bertemu dengan kontinjen medic. Sampaikan saya sudah membeli tiket balik pada hari Sabtu pagi.

Dalam hati memang berharap. Tapi saya tahu kalah menang adalah ketentuan Tuhan. Namun, kami yang bermain bertanggungjawab untuk berusaha sehabis baik. Hingga titisan peluh yang terakhir. Itu juga yang harus diaplikasikan dalam sebuah kehidupan.

Hari Perlawanan

Pagi itu, saya sempat bersembang dengan Fiey dan Kak Lin (sahabat sebilik) sebelum Fiey berjuang ke medan bola keranjang pada pukul 8 untuk peringkat separuh akhir.

"Naddy, gi je depan tolong attack. Jangan defensive sangat." Fiey memberi semangat.

"Naddy, jangan takut." Sokong Kak Lin apabila mendengar saya mengatakan bahawa saya takut.

Em, memang saya takut. Bukan pada pihak lawan. Tapi pada diri saya sendiri.
Jika saya terus maju ke depan menolong untuk menyerang, sempatkah saya berpatah balik ke belakang untuk bertahan jika ada 'counter attack' dari pihak lawan? Mampukah saya? Bertenaga lagi ke waktu tu? Dan banyak lagilah soalan di kepala saya.

Konflik diri jugalah sekejap.

Petangnya, perlawanan pertama di gelanggang dimulakan oleh futsal lelaki kontinjen nursing bertemu farmasi untuk menentukan tempat 3 dan 4. Penonton yang memang semakin ramai membanjiri kawasan sekitar gelanggang.

"Kak Naddy, pantang berundur!" Hajar, junior saya memberi semangat. Selaku pemain pertahanan, itulah suntikan kata semangat yang diterapkan. Saya ambil pengajaran ketika di Universiti Darul Iman (UDM) dulu.

"Akak silap satu je tadi. Sebab akak berundur, kak." Tegur seorang adik Tahun 3 yang juga menjadi 'coach' ketika di UDM. Kesilapan itu pengajaran buat saya hingga hari ini.

Alhamdulillah, kekalahan dengan kontinjen medic buat kami jadi lebih matang. Keputusan sepanjang 15 minit perlawanan akhir futsal (P) berakhir dengan seri 0-0. Penaltilah yang menentukan. Tiba masa pembuktian tawakkal kami yang diluar ini pada Tuhan setelah berusaha, Dialah saja yang akan menentukannya.

Ramai yang bersorakan. Memang mendebarkan. Ada rasa macam perlawanan Liga Malayasia juga rasanya.

Akhirnya, Alhamdulillah, segala puji bagi Allah!
Penalti kami mendahului 1-0.

Saya memandang langit. 'Miracles can happen'. Dan keajaiban itu datang dariNya.

Lamunan itu terhenti apabila saya terdengar laungan pelajar lain, "Nursing Juara Liga Futsal!"

Alhamdulillah, kejayaan itu Allah bagi pada siapa yang Dia kehendaki. Kekalahan itu juga ujian. Kejayaan yang berupa nikmat itu juga ujian. Menguji syukur atau tidaknya manusia pada Dia.

Syukur yang tidak terhingga kepada Allah, Tuhan semesta alam.

Terima kasih pada semua; pada rakan-rakan seperjuangan yang sentiasa memainkan peranan, yang saling kuat menguatkan. Terima kasih juga buat yang sudi datang menyokong , baik daripada kulliyyah (fakulti) kami sendiri mahupun selainnya. Begitu juga buat urusetia dan pengadil perlawanan.

Banyaknya pengajaran dalam permainan ini yang saya dapat kutip buat bekalan untuk menghadapi kehidupan kini dan masa hadapan.

Bekalan

-Dalam kehidupan, bersungguh-sungguhlah dalam berjuang. Berjuang tak pernah senang. Berusaha dan optimislah! Bertawakkallah padaNya atas setiap natijah usaha kita.

-Yakinlah pada kebolehan diri sendiri. Allah cipta manusia sama. Ada kelebihan dan kelemahan. Usah takut untuk terus ke hadapan. Bukan saja berfikir di luar kotak, bahkan melangkah ke luarnya, pasti ketemu perkara-perkara indah dalam hidupmu.

-Manusia itu saling memerlukan. Saling mengingatkan bila kita kealpaan. Ingatlah, mukmin dengan mukmin yang lain ibarat bangunan yang saling kukuh mengukuhkan.

InsyaAllah, moga inilah penamat terbaik saya di arena ini. Di Karnival Sukan ini saya bermula dan moga di sini juga saya akhirinya.


Moga persinggahan saya di transit ini akan memberi bekalan pengalaman dan pengajaran untuk menghadapi transit hidup yang akan saya singgah selepas ini, insyaAllah.

~Akan ku kutip mutiara-mutiara indah dalam setiap perjalanan, dan ku simpan di dalam peti kenangan bagi setiap jejak kehidupan...~

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino