::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Jan 4, 2010

Pelangi Selepas Hujan


~Esok akan merekah bunga yang harum, baunya mengusir segala kesedihan dan menjadi penghibur hati... -Dr. 'Aidh Abdullah Al-Qarni~


Entah mengapa akhir-akhir ini saya seperti rasa kehilangan diri seketika. Seolah-olah ada langit mendung di atas kepala.

Seperti juga cuaca di sini ketika ini. Hujan, kadang-kadang- lebat dan renyai teduh sebentar. Sinar mentari hanya menyuluh sekejap waktu. Kemudian, ditutupi awan gelap kembali.

Namun, saya percaya hidup ini umpama roda. Sekejap kita di atas dan sekejap kita di bawah. Biar di mana pun kita, paling penting untuk bawa kembali diri kita kepadaNya untuk menyeimbangkan roda kehidupan.

Alhamdulillah, setelah hujan renyai sebentar pagi semalam, saya melihat terbit pelangi yang indah di tanah wakaf IIUM ini. Sungguh cantik ciptaan Tuhan. Lama sudah saya tidak melihat pelangi. Maha Suci Allah. Hanya Dialah yang memahami segala isi hati.

Yakin pada diri bahawa setiap kesusahan pasti akan didatangi kemudahan. Pelangi hanya akan terbentuk selepas titisan hujan jatuh ke bumi. Itulah sunnatullah alam ini.

3 hari ini juga saya kembara mencari diri. Mencari kembali erti sebenar jalan yang dilalui. Memuhasabah diri. Mencari hati. Kerana jalan dakwah ini masih panjang. Begitu juga kerana saya tidak tahu bila pengakhiran diri di dunia ini nanti.

Dan tidakkah mereka memperhatikan bahawa Allah yang melapangkan rezeki bagi siapa yang Dia kehendaki dan Dia (pula) yang membatasi (bagi siapa yang Dia kehendaki.) Sungguh, pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda - tanda (kebesaran Allah) bagi orang-orang yang beriman.
(Ar-Rum; 30:37)



2 comments:

Unknown on January 4, 2010 at 11:56 AM said...

naddy,,ayuhh!!!

kuatkan semangat..fiey tahu naddy can make it..doaku sentiasa bersamamu, roomie

Raudhatul Nadwah on January 5, 2010 at 12:07 PM said...

Thanks feiy, moga Dia sentiasa tunjukkan kita jalan yang benar kepadaNya.

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino