::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Dec 31, 2009

Cerita Sehari Sebelum 2010


~Mari menjadi insan yang lebih baik~

Saya rasa hari ini sedikit mengantuk bercampur palpitation sedikit di awal pagi. Rasa 'blur' juga untuk buat blog hari ini.

Cerita 1

Jadi, semasa saya menulis ini, Mawaddah dan Kak Lin (Baby) sedang berdiskusi. (Kami duduk sebaris di dalam kelas). Mulanya perbincangan hanya berkisar tentang 'Nota Hati Seorang Lelaki' yang Kak Lin baca malam tadi. Saya memasang telinga saja sambil-sambil mengedip mata ke arah mereka. Menjadi pendengar setia dari perspektif golongan wanita yang masih belum bergelar isteri. Menceduk pengalaman dari yang berpengalaman.

Benar, lelaki dan wanita itu saling melengkapkan. Walaupun, lelaki dan wanita memang tidak sama. Namun, ketidaksamaan itulah saling melengkapkan.

"Kita kena proses apa yang orang ketiga kata." Kata Mawaddah. Maksudnya jangan ambil bulat-bulat tapi fikir dan analisis dulu (bagi mereka yang dah berkeluarga)- itulah yang saya faham.

"Ha, dengar tu?" Kak lin menyergah saya.

"Aduh, kita pula kena." Balas saya. Terkejut.

Cerita 2

Beberapa hari saya melihat kertas yang tertampal di pintu almari bilik semenjak sebelum awal semester lepas. Kertas 'azam' untuk diri sendiri itu ditenung. Tulisan 'pen marker'nya pun dah semakin pudar.

'Bila nak buat baru ni?'

Apapun, seperti kata-kata Khamisah dalam sesi tazkirah pagi ini di kelas, terus bersikap optimis untuk menghadapi tahun baru ini. Yang lalu dan sejarah buruk biarkanlah ia berlalu. Usah ulangi kesilapan -kesilapan dulu.

Buat sahabat-sahabat yang amat saya sayangi, selamat Tahun Baru Masihi dan juga sempena Tahun Hijrah ini. Saya doakan agar anda semua mendapat rahmat yang melimpah dikurniai Tuhan. Usah berputus asa pada rahmat Allah.

Mari berazam untuk jadi lebih baik, lebih dekat pada Allah. Jadi mukmin yang lebih kuat memegang tali Allah. Sama-sama kita saling ingat mengingati kerana kita manusia yang mudah lupa dan kita adalah Muslim yang harus saling kuat menguatkan di atas jalan yang diredhai-Nya, insyaAllah.

Jadi individu yang lebih baik, ahli keluarga yang lebih baik, masyarakat yang lebih baik menuju kehidupan yang lebih baik.

Maafkan saya juga atas segala kekeliruan dan kekhilafan. Moga Allah merahmati tahun hadapan dengan usaha dan tawakal kita padaNya.

2 comments:

hayad said...

memang setiap perkataan yg keluar dari mulut seseorang ade kebenarannya, tapi kita sbg seorang muslim perlu menapis kata2 itu... bak kata pepatah "yg baik dijdkan tauladan dan yg buruk dijadikn tauladan"...Allahualam bi sawab..

hayad said...

oopppsss, silap, yg buruk dijdkan sempadan...

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino