::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Oct 12, 2009

Ingatan Dia Pada Hamba



"Tak ada suatu negeri pun (yang durhaka penduduknya), melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau kami azab (penduduknya) dengan azab yang keras. Yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz)."
(Al-Israa'; 17:58)

~*17.58 adalah waktu susulan gempa yang terjadi di Padang setelah 17:16. Maha Suci Allah. Dialah Yang Maha Besar.~

Akhir-akhir ini, banyak sungguh kejadian bencana yang terjadi. Taufan Ketsana dan Parma di Filipina, banjir teruk di India, gempa di Sumatera. Ia bukan hanya sekadar pergerakan plat di bawah bumi yang seringkali bergerak beberapa 'sentimeter' sahaja, namun lebih pada peringatan Tuhan pada hamba-hamba yang sering lupa bahawa dunia ini adalah milik-Nya dan kepada-Nya kita akan dikembalikan.

Menurut kata pakar meteorologi, Datuk Dr. Azizan Abu Samah, pergerakan plat bumi sedalam satu kilometer ke dalam bumi boleh menyebabkan kelajuan ombak mencecah 360 kilometer sejam, kira-kira mengambil masa hanya satu jam saja untuk menenggelamkan Kuala Lumpur hingga ke Pulau Pinang. Wahai diri, betapa kerdilnya kita. Dalam sekelip mata, hilanglah kita dari direktori dunia. Tiada apa yang ada pada kita melainkan insan bertakwa di sisi-Nya.

Kita lupa pada Tuhan apabila meletakkan pergantungan bukan pada Dia. Kita letak pada manusia.

Kita lupa pada Dia apabila kita mengutamakan dunia dan seisinya lebih dari Tuhan Yang Sentiasa Memandang kita. Kita pandang pada yang lain selain dari-Nya.

Kita lupa meletakkan cinta yang pertama untuk-Nya biarpun seringkali dilafazkan dengan kata hanya untuk-Nya. Jasad menjadi saksi biarpun lidah ini menipu tingkah laku hati. Kerana cinta ciptaan perasaan yang bukan semata-mata untuk menegakkan syiar Allah itu akan selalu diuji.

Ingatlah diri, ingatlah padaNya. Usah sekali-kali palingkan pandanganmu dari-Nya.

~Wahai diri, sedarlah dikau bahawa dirimu hanya hamba!~

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino