::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Nov 16, 2009

Impak Komunikasi Pada Dunia



~Communication problem is like malignant cancer cells that if it is untreated at early stage, it will metastasise to other parts of the body till you only have little chance to survive~

Komunikasi sangat penting dalam kehidupan. Sesuatu yang diperlukan manusia sebagai fitrah untuk kelangsungan hidup. Antara elemen komunikasi ialah penghantar, penerima, mesej dan respon / feedback daripada penerima mesej.
Komunikasi juga boleh disampaikan secara asynchronous dan synchronous.

Synchronous communication bererti komunikasi yang berlaku di mana penerima dan penghantar terlibat dalam waktu yang sama semasa komunikasi sedang berlaku. Contohnya semasa perbualan, panggilan telefon, chat, dan sebagainya. Manakala asynchronous communication pula berlaku ketika mesej yang dihantar pada bila-bila masa dan data mesej yang diterima oleh penerima boleh berlaku kemudian atau waktu berlainan daripadanya. Contohnya seperti email, surat menyurat dan sebagainya.

Seorang pensyarah saya, yang mengajar Health Information System bertanya pada kami semua pelajar nursing dan allied health sciences ketika itu - "yang manakah lebih baik bagi anda; asynchronous atau synchronous?
Pelbagai jawapan didengari dari kami. Bagi saya kedua-duanya ada pro dan kontra tersendiri, bergantung kesesuaian keadaan dan situasi.

Komunikasi mempunyai pelbagai saluran, sama ada melalui auditory (pendengaran), visual (penglihatan) mahupun kinestetik (sentuhan).

Ada beberapa tahap pemprosesan data komunikasi. Ini termasuk tahap yang paling mudah (simplest level), tahap seterusnya (next level) atau tahap yang paling tinggi (highest level).

Pada tahap yang paling rendah seseorang akan melaporkan apa yang ia nampak, dengar atau sentuh sahaja. Tahap seterusnya ialah apabila seseorang itu akan mengolah dan mengstruktur sesuatu informasi dan input yang didapati dan akan diintegrasikan bersama stimulus (peransang). Kemudian, di tahap yang paling tinggi data dan informasi yang diterjemah dan diintegrasikan itu akan membawa kepada sebuah pandangan, pendapat mahupun terjemahan.

Beberapa skill atau kemahiran dalam komunikasi ialah attending, responding, clarifying dan confronting.

Dalam attending, penerima mesej perlu menjadi seorang pendengar yang setia. Bukan jasadnya saja yang ada tetapi hatinya juga perlu berada di situ.

Responding pula bermakna respon atau feedback daripada penerima mesej itu tadi. Ini termasuk questioning dan rephrasing - bertanya atau cuba menyimpulkan kembali mesej yang disampaikan dalam bentuk respon kepada penghantar mesej.

Clarifying juga termasuk pertanyaan, menyatakan kembali atau menyimpulkan mesej itu kepada penghantar mesej agar ia menjadi jelas dan terang.

Confronting pula amat diperlukan apabila sesuatu konflik atau masalah berlaku.

Impak komunikasi bukan hanya diri individu sahaja. Ia boleh melibatkan keluarga, masyarakat, negara mahupun dunia.

Komunikasi yang kurang berkesan atau tidak baik boleh melumpuhkan hubungan atau sesebuah institusi dan organisasi. Kerana komunikasi yang tidak baik, hubungan persahabatan menjadi renggang, institusi kekeluargaan berantakan, masyarakat hidup dalam keadaan tidak aman, negara bermusuhan antara satu sama lain.

Besarnya impak komunikasi kepada dunia. Komunikasi boleh menciptakan sebuah atmosfera kedamaian atau penyebab kepada sebuah kehancuran. Ia tidak harus dipandang enteng dan remeh sahaja.

Masalah komunikasi yang tidak dirawat semenjak dari mula boleh menyebabkan masalah yang lebih besar. Ia umpama kanser sel yang jika tidak dirawat semenjak di peringkat awal akan menyebabkan kanser itu merebak ke seluruh badan dan seterusnya melumpuhkan pertahanan sistem badan. Kemudian, di tahap yang kritikal, kelangsungan hidup menjadi semakin tipis.


Hai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kamu kepada Allah dan katakanlah perkataan yang benar.
(Al-Ahzab: 70)


0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino