::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Nov 6, 2009

Usaha vs Natijah Di Medan Juang Ilmu



~Setiap hari aku memiliki kebiasaan. Bila ia jahat kepadaku, aku bersabar dan bila ia membahagiakanku, aku bersyukur.~
-Dr. Aidh Abdullah Al-Qarni-

Minggu peperiksaan masih sedang berjalan. Rata-ratanya para pelajar UIAM Kuantan sudah melalui beberapa kertas peperiksaan.

Sejauh mana pun usaha kita, harus diingat bahawa semuanya adalah di tangan Allah jua. Manusia tiada upaya untuk mengawal sesuatu pun sebenarnya tanpa izin-Nya.

Ramai yang berusaha melakukan persediaan tapi jangan dilupa bahawa ketika dalam jihad itu nanti, Dialah pembantu kita. Tawakkal kepada Allah setelah usaha adalah sebaik-baiknya. Berserahlah dan mohon padaNya.

Peperiksaan juga menjadi medan muhasabah diri.

Renungi keadaan pada pejuang Islam yang berjuang dengan jumlah yang sedikit dan kelengkapan yang serba tidak sehebat mana, namun keteguhan hati dan tawakkal pada Allah mengharap pertolonganNya amat tinggi.

Mari kita ambil iktibar dari kisah-kisah perjuangan dan peperangan Nabi Muhammad s.a.w dan sahabat-sahabat baginda agar kita yang berjihad menuntut ilmu tidak terlepas pandang pada kuasaNya yang Maha Berkuasa atas segala tiap-tiap sesuatu.

Usaha itu di tangan kita, natijah adalah milik-Nya.

Kembali padaNya, agar kita selalu menjadi hamba yang bersyukur dan meletakkan hujung usaha itu kembali pada Tuhan yang Maha Penentu.

Jangan bersedih atas apa yang telah berlaku. Sesungguhnya Allah sentiasa bersama orang-orang yang sabar.


~Berfikiran positif dan optimislah anda bila suatu hari nanti semua urusan anda terlihat amat buruk, kerana hal itu merupakan pertanda akan datangnya hari lain yang dekat waktunya, yang semuanya dipenuhi kegembiraan dan keceriaan.~

-Jangan Bersedih, Jadilah Wanita Yang Paling Bahagia-
-Dr. Aidh Abdullah Al-Qarni-

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino