::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Nov 19, 2009

Semalam, Hari Ini dan Esok...


~Bekerjalah kamu seolah-olah kamu hidup seribu tahun lagi, dan beribadahlah kamu seperti kamu akan mati esok hari...~

Hari ini saya sekadar nak bercerita sambil santai. Mungkin disebabkan 'mood' saya yang amat baik pada hari ini. (Em, walaupun kawan-kawan saya kata saya ni tiap-tiap hari pun gembira je.
Ini bertepatan dengan gelaran The Most Jovial Person yang saya dapat waktu hari Grand Dinner Tingkatan Lima dulu. )

Tak sangka sekarang saya dah hampir habiskan pengajian saya. Tinggal satu semester saja lagi. Rasanya setiap transit hidup saya semuanya ada kenangan manis belaka.

Semalam

Di matrikulasi UIAM, saya duduk di Aisyah College berhadapan Abu Bakar College. Boleh kata Aisyah College ni paling jauh sekali dari kelas pengajian (walhal jauhnya lebih kurang 10 minit saja berjalan kaki) dan boleh dikatakan yang paling kurang cantik dari luarannya.

Teringat saya perbualan dua orang rakan lelaki sekelas saya waktu itu.
"Aisyah College tu yang mana?"
"Yang paling hujung."
"Yang mana?"
"Yang atas bukit sikit tu."
"Yang mana?"
"Alah, yang paling buruk tu."
"Oh, yang tu ke?"

Sabar jelah saya mendengarnya. Tapi saya suka duduk di kolej tu terutama tempat makannya yang murah dan tiada pelajar lelaki; tempat lepak saya dengan Mawaddah (sewaktu dia masih single dulu.)

Saya juga ada banyak kenangan manis dengan roomates saya tahun pertama. Sayang sangat pada semua. Kami ada berlapan sebilik. Saya seorang saja yang ambil bidang bio science waktu itu. 3 roomates saya dari bidang English & Literature (eh, betul ke nama penuh bidangnya ye?) dan 4 lagi roomates saya dari bidang Ilmu Wahyu. Kawan-kawan saya pun waktu tu lebih ramai di kalangan non-sciences daripada sciences. Kalau nak cerita pasal kenangan manis kami, seminggu cerita pun rasanya tak habis. Tapi saya sangat sangat dan amat rindukan saat itu.

Di main campus Kuantan, kulliyyah of nursing IIUM, saya tak kenal sangat pun rakan-rakan nursing. Sebabnya ramai daripada kami sebenarnya daripada bidang-bidang lain yang masuk ke nursing (termasuk saya) sebab waktu itu bidang nursing ni dipromosikan pada kami setelah 2-3 minggu kami masuk matrikulasi. Ada yang daripada bidang bio science, engineering, human science, ICT, dan architecture (itu saja yang setakat saya tahu).

Susah jugaklah nak mencari keserasian tu waktu mula-mula jumpa. Masing-masing baru nak kenal dan menjalin ukhwah. Di bawah ni ada video sewaktu dah masuk Tahun 2 nak masuk Tahun 3.



Akhirnya, bila dah lama-lama, baru kita rasa kita ni tetap ada keserasian duduk satu kelas walaupun ada perbezaan. Lama-lama dah boleh get along juga.
Waktu tu, baru rapat dengan senior. Senior kami yang baru graduate ni sangatlah rapat dan baik dengan kami. Sekarang ni, apapun minta pendapat mereka je kalau nak minta future prospect untuk kerja.

Itu cerita semalam... Semalam yang penuh indah dengan kenangan. Walaupun ada kenangan yang pahit, cukuplah jadikan ia pengajaran. Tak larat nak kenang dah.

Hari Ini

Setakat ni, isu yang selalu kami sembangkan adalah tentang proskpek kerjaya. Nak menghadapi hari esok, persediaan kenalah dibuat hari nikan? Walaupun kita tak tau adakah esok Allah masih bagi lagi nikmat kesihatan dan pernafasan untuk kita.

Bagi yang sudah berkeluarga, tentulah perancangan dibuat bersama suami untuk kerjaya masa hadapan. Bagi yang bakal berkahwin selepas graduate ni pun, dah ada perancangan mereka sendiri. Kalau nak sewa serumah nanti pun, mesti nanti kena cari kawan serumah yang lain pula.

Beberapa hari lepas, saya berjumpa dengan salah seorang pensyarah saya untuk membincangkan tentang hal projek research kami. Di akhir perbincangan saya sempat bertanya tentang prospek kerjaya padanya sebab beliau seorang professor yang dah banyak pengalaman bekerja di luar negara. Beliau berkata kepada saya (saya terjemahkan ke bahasa melayu):

"Selepas ijazah sarjana muda, sekiranya awak belum kahwin mintalah kerja sebagai volunteer di UN (United Nation). Carilah pengalaman." Kata Prof saya yang berasal dari Myanmar itu dengan bersungguh-sungguh.

Kembali saya dari pejabat beliau, saya menceritakan peluang itu kepada rakan saya.
Kemudian, rakan saya membalas jawapan ini kepada saya:

"Diorang ajak pergi Abu Dhabi."
"Pergi Abu Dhabi? Bestnye. Siapa lagi?"
Adalah beberapa nama yang disebutkan. Tapi semuanya yang single seperti saya.
"Boleh..Boleh.."
Saya teringat ada senior-senior saya yang dapat interview ke Abu Dhabi. Tentu ada peluang juga untuk kami fresh graduate ni.

Esok?

Namun, semuanya itu hanyalah perancangan. Saya pun tak tahu jalan sebenar yang saya akan lalui selepas ini.

Saya suka tengok sebuah drama kekeluargaan Jepun tentang pemilihan cita-cita dan keluarga. Banyak pengajarannya. Saya bukanlah manusia yang terlalu ambitious. Andai belum ada takdir saya lagi selepas ini, saya akan fokus pada kerjaya dan beramal bakti. Segala-galanya fleksibel bagi saya. Apapun, yang penting saya dan orang-orang sekeliling saya bahagia bersama mencapai redha Allah dalam hidup saya.

Saya redha pada segala ketentuanNya dan saya letakkan takdir saya lebih daripada 100% kepada Tuhan saya. Sebab Dia saja Tuhan yang Maha Tahu apa yang terbaik untuk saya.
Saya letakkan seluruh kepercayaan saya pada Dia...
Saya akan redha pada apa saja yang ditentukanNya untuk masa hadapan saya.
Saya bersedia mencuba segala apa yang tersedia di hadapan saya asalkan masih dalam jalan yang diredhaiNya.

Usaha di tangan kita, natijah milik-Nya.


Credit to Syafiza169

"Hanya kuharapkan ketenangan
Melayari hidup sendirian
Dalam mengejar impian
Moga tertakdir rahmat di Tuhan

Ku kan tetap bersama menuju impian dicita
Ke puncak kegemilangan yang tiada tara
Saat waktu kitakan pasti bersua akhirnya
Kita tetap bersama dalam mengejar cita"


4 comments:

wearelearningparents on November 20, 2009 at 9:02 AM said...

setentunya...saya pasti akan merinduimu, kak naddy...=(

Raudhatul Nadwah on November 21, 2009 at 11:50 AM said...

terima kasih Ruby... em, setentunya Ruby termasuk dalam list kerinduan saya juga... =)

Unknown on November 23, 2009 at 7:18 PM said...

naddy akan rindu kite x?

wuwuwu..

Raudhatul Nadwah on November 29, 2009 at 10:52 PM said...

rindu kat fiey ahmad? of course le.. rindu kt roomate ku yg nakal ini...

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino