::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Feb 8, 2010

Baktisiswa Bersama 2010


~Kembara mencari redhaNya...~

Saya baru saja kembali dari Program Baktisiswa anjuran bersama Kulliyyah Kejururawatan dan Kulliyyah Undang-Undang petang semalam. Buat julung kalinya, ini adalah program baktisiswa yang dianjurkan gabungan dan integrasi antara kulliyyah yang berlainan di dalam UIAM.


Jujurnya, pada mulanya ingin saya batalkan saja pemergian saya selama 3 hari 2 malam ke Kg. Cherok Paloh di dearah Kuantan ini. Saya ingin balik ke rumah atau seperti kata sahabat saya dulu; 'saya mahu masuk sebentar ke dalam kotak hitam'. Tetapi bila difikir-fikirkan, saya teringat kisah Rasulullah s.a.w dalam kembaranya menerusi langit ketika Isra' dan Mikraj. Mungkin dalam perjalanan ini juga, Allah akan menemukan saya tentang sesuatu.


Sesuatu tentang kehidupan.
Sesuatu yang membawa pengajaran dan pedoman.
Sesuatu yang menenangkan.
Sesuatu yang hanya Dia saja yang tahu.


Di bawah ini adalah gambar labah-labah hijau yang pertama saya pernah jumpa ketika berjalan kaki bersama Mak dan adik beradik lain dari rumah untuk menuju ke jalan besar. Labah-labah ini membuat sarang di pokok kepala.


Hari terakhir kami sempat bersama orang kampung memukat ikan. Nampak macam senang. Tapi bukan mudah nak dapat ikan apatah lagi bila ombak kuat bergelombang. Perlu juga teknik yang betul untuk memukat.

Alhamdulillah, keluarga angkat saya amat baik. Mereka amat penyayang. Rasa sangat-sangat dirai kehadiran kami. Terima kasih yang tidak terhingga buat Mak dan Abah di Kg. Cherok Paloh. Saya juga berasa amat gembira bersama adik beradik angkat saya. Buat Angah (Arzee), Alang (Azira) dan Ucu (Hanaa), saya amat gembira mempunyai hubungan silaturrahim ini bersama anda. Rasa macam adik beradik sendiri. Walaupun, kami berlainan jurusan, hanya Allah yang mempunyai kuasa menyatukan hati-hati. Segala puji bagi Allah.

Amat terharu bila hari kedua, bersalaman dengan Mak selepas solat, Mak menangis mendakap saya. Begitu juga pada hari terakhir apabila kami ingin berangkat kembali ke UIAM Kuantan. Mak dan Abah bersedih melihat kami pergi. Seakan kami adalah anak kandung Mak dan Abah. Biarpun kami hanya berada bersama Mak dan Abah selama 3 hari, tetapi moga kasih sayang ini disuburkan dengan redha Allah ketika bersama keluarga yang harmoni ini.


~Hanya Allah yang mempunyai kuasa menyatukan hati-hati manusia...~

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino