::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Feb 3, 2010

Menggapai Redha-Nya



~Indahnya hidup jika matlamat redha dan cinta Allah itu menjadi perkara yang paling utama....~

30. Sesungguhnya orang-orang yang berkata, "Tuhan kami adalah Allah" kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka, maka malaikat-malaikat akan turun kepada mereka (dengan berkata), "Janganlah kamu takut dan janganlah kamu bersedih hati; dan bergembiralah kamu dengan (memperoleh) syurga yang telah dijanjikan.

31. Kamilah pelindung-pelindungmu dalam kehidupan dunia dan akhirat; di dalamnya (syurga) kamu memperoleh apa yang kamu inginkan dan memperoleh apa yang kamu pinta.

32. Sebagai penghormatan (bagimu) dari (Allah) Yang Maha Pengampun, Maha Penyayang.

33. Dan siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah dan berkata. "Sungguh, aku termasuk orang-orang muslim (yang berserah diri?)"

34. Dan tidaklah sama kebaikan dengan kejahatan. Tolaklah (kejahatan itu) dengan cara yang lebih baik, sehingga orang ada rasa permusuhan antara kamu dan dia seakan seperti teman setia.

35. Dan sifat-sifat yang baik itu tidak akan dianugerahkan kepada orang-orang yang sabar dan tidak dianugerahkan kecuali kepada orang-orang yang mempunyai keberuntungan yang besar.

(Fussilat; 41: 30-35)


Alangkah indahnya apabila dalam susah dan senang, hati kita selalu bersama Allah. Letakkan dunia itu di luar dari hati ini. Meletakkan cinta Allah yang pertama di hati, kita akan sentiasa yakin pada segala ketetapan Kekasih hakiki kita ini.

Antara tanda-tanda orang yang mencintai Allah yang dicatatkan oleh Ibnu Qayyim di dalam 'Cinta dan Rindu Kepada Allah' ialah pertamanya, redha dengan segala ketentuan Allah. Orang yang mencintai Allah ini akan sentiasa memurnikan tujuan (matlamat sebenar) nya dalam berbuat tiap sesuatu. Kerana matlamat akhir hidup yang sebenarnya adalah untuk mendapatkan cinta dan redha Allah.

Kita mahu Allah sentiasa menyayangi diri kita. Kita mahu Allah sentiasa berada di sisi kita dan melihat kita dengan pandangan kasih dan sayangnya pada kita. Kita mahu berada di sisi Allah apabila kembali menemuiNya dalam rasa cinta dan rindu kita pada Allah.

Jika benar semua itu, tentu kita tidak mahu Allah marah pada kita. Kita tidak mahu meminta sesuatu daripada Allah dengan memaksa-maksa hingga Allah mencampakkan apa yang kita minta dengan rasa marahNya.

Inilah keredhaan Allah pada kita.

"Menakjubkan sungguh urusan orang beriman. Segala perkaranya adalah kebaikan. Dan itu tidak terjadi kecuali kepada orang yang beriman. Jika mendapat nikmat, ia bersyukur, dan syukur itu baik baginya. Jika ditimpa musibah dia bersabar, dan sabar itu baik baginya."
(H.R. Dawud dan Tirmizi)


Indahnya hidup menjadi orang yang beriman dengan sebenar-benarnya. Redha dengan segala ketentuan Allah kerana mahukan redha Allah untuknya. Dan juga kerana mahu Allah sentiasa bersamanya dan menaunginya dengan rasa cinta.



~Moga syurga itu juga rindu akan kita... Ameen.~

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino