::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Feb 24, 2010

Jalan Hidup Penuh Hikmah



~Dia Maha Tahu. Serahkan hatimu pada-Nya. Yakinlah!~

22. Setiap bencana yang menimpa di bumi dan yang menimpa diri kamu sendiri, semuanya telah tertulis dalam Kitab (Lauh Mahfuz) sebelum Kami mewujudkannya. Sungguh, yang demikian itu mudah bagi Allah.

23. Agar kamu tidak bersedih hati terhadap apa yang luput dari kamu, dan tidak pula terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong dan membanggakan diri,

24. Yaitu orang-orang yang kikir dan menyuruh orang lain berbuat. Barangsiapa yang berpaling (dari perintah-perintah Allah), Dia Mahakaya, Maha Terpuji.
(Al-Hadid; 57:22-24).


Segala puji bagi Allah yang mengurniakan nikmat Iman dan Islam, bahkan banyak lagi kenikmatan yang tidak dapat ditulis dengan pena.

Saya cuma nak berkongsi suatu cerita untuk kita fikir-fikirkan.

Cerita Si Pengembara

Al-kisah seorang pengembara merentasi sebuah negeri. Si pengembara merancang untuk meneruskan pengembaraan ke seluruh pelusuk negeri yang luas ini.

Oleh kerana si pengembara ini masih asing di negeri itu, maka, didatanginya pusat perkhidmatan pelancongan bagi memandu arah si pengembara tadi. Lalu, datanglah 3 orang penduduk negeri tersebut yang ingin menawarkan perkhidmatannya sebagai pemandu pelancong kepada si pengembara.

Pada mulanya, datang si pemandu pelancong yang pertama. Entah mengapa, setelah dilihatnya dari pandangan pertamanya, ternyata si pengembara tadi sukar mempercayai pemandu pelancong ini.

Kemudian, pengembara bertemu pula pemandu pelancong yang ke-2 dan ke-3. Ketua pusat pelancongan ini tiba-tiba meminta si pengembara menerima pelawaan pemandu pelancong yang ke-3. Dengan keyakinan yang telah diberi oleh ketua pusat pelancongan itu, maka, si pengembara bersetuju mengikut pemandu pelancong yang ke-3.

Ketiga-tiga pemandu pelancong ini membawa 'client' masing-masing melalui jalan yang berlainan.

Pemandu pelancong yang ke-3 ini membawa si pengembara melalui kawasan hutan. Pemandangannya sangat indah. Pohon-pohon tumbuh segar dan liar. Namun, tidak semena-mena, si pengembara tadi terpijak duri di atas jalan. Lalu, berjalanlah dia dengan kaki yang terhincut-hincut. Baru separuh perjalanan bermula, pemandu pelancong yang ke-3 itu terpaksa menghantar pulang si pengembara tadi.

"Kalau aku ikut pemandu pelancong yang ke-2 tadi atau pun yang pertama tadi mesti tak jadi macam ni." Getusnya sendiri.

Setelah pulang dari perjalanannya dan berpatah balik, si pengembara ingin segera mengadukan masalah tersebut kepada ketua pusat pelancongan tadi. Dalam hatinya tertanya-tanya mengapa ketua pusat pelancongan meminta dia memilih pemandu pelancong yang ke-3 tadi.

Lalu, sementara menunggu ketibaan ketua pusat pelancongan, maka ketemulah si pengembara dengan orang-orang yang mengikut pemandu pelancong pertama dan ke-2 tadi yang juga ingin mengadukan hal mereka.


Cerita orang yang mengikut pemandu pelancong yang pertama:

Pelanggan itu dibawa menikmati keindahan pantai di negeri itu. Kemudian, datang seorang kapten kapal mewah yang berlabuh menawarkan pekerjaan baru yang lebih lumayan gajinya kepada pemandu pelancong pertama. Pemandu pelancong pertama langsung menerima tawaran itu dan membiarkan pelanggannya sendiri di situ.

Cerita orang yang mengikut pemandu pelancong ke-2:

Pelanggan pemandu pelancong yang ke-2 pula dibawa jauh ke hujung negeri. Katanya, ada kawasan yang lebih menarik di situ. Rupa-rupanya, di situ pelanggan itu dirompak oleh pemandu pelancong tadi. Kemudian, dia melarikan diri.

Si pengembara termenung sebentar... Rupa-rupanya ada hikmah mengapa dia disuruh mengikuti pemandu pelancong yang ke-3 ini.

Hikmahnya?

Kadang-kadang kita rasa kita sudah melalui jalan yang cukup berliku. Tapi mungkin inilah jalan yang paling kurang durinya yang Allah mahu bagi pada kita.

Jika kita berhadapan dengan kesusahan setelah memilih satu-satu jalan dalam hidup setelah bertawakkal kepada Allah, kita harus yakin pada Allah.

Bila berhadapan dengan ujian atau masalah, kita mungkin fikir alangkah bagusnya jika dulu aku buat begini. Atau alangkah bagusnya jika dulu aku tak pilih jalan ini. Tidak perlu mengeluh. Bila kita sudah minta petunjuk Allah, kita sudah yakin pada Allah, kita perlu tawakkal.

Kadang-kadang mungkin kita tak tahu sebenarnya Allah nak selamatkan kita daripada bencana yang lebih besar. Sebab itu Allah beri bencana yang kecil sebagai tanda kasih dan sayang-Nya pada kita.

Allah sebenarnya sangat sayangkan kita. Hatta lebih dari sayang kita pada diri sendiri.

Bila kita belum nampak hikmahnya, bersabarlah. Suatu hari, insyaAllah, Allah akan tunjuk kepada kita hikmah dalam setiap apa yang telah kita serahkan kepada Allah.

Jika kita serah sepenuhnya takdir kita pada Allah, kita harus percaya bahawa Dialah pengatur terbaik dalam hidup kita. Dia tahu apa berada pada waktu semalam kita dan Dia juga Maha Tahu apa yang berada nun jauh di hadapan kita. Seluruh langit, bumi dan isinya ini adalah dalam genggaman-Nya.


~Wahai Tuhan, syukurku pada-Mu...~

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino