::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Feb 19, 2010

Tetap Pendirian



~Indah hidup bila matlamat hidup juga jelas; Mardhatillah~

Kepala saya pening bila berhadapan dengan manusia-manusia yang tidak tetap pendirian. Manusia yang dianggap it's complicated ni memang wujud sebenarnya.

Apabila matlamat tidak jelas, jalan arah tujunya pun tidak jelas.

Cerita 1

"Macammana ya kita nak buat keputusan ni?"tanya seorang rakan pada suatu hari. Air matanya merembes.

Masalahnya ialah tidak tahu memilih lelaki yang mana untuk dibuat suami. Seorang amat disayangi namun, hubungan terhalang oleh ibu dan ayah. Seorang lagi berada berdekatan dan amat rela pula menyayanginya, sanggup terus berjumpa ibu bapa.

Saya menarik nafas dalam-dalam. Bukan sekali dua kami bertemu untuk membincangkan masalah ini. Tapi dah banyak kali. Walaupun dah banyak kali, saya harap dia berubah. Berubah untuk lebih tegas pada diri.

Akibat tiada keputusan yang jelas dibuat, lalu, kedua-dua lelaki ini terus dihubungi.

"Tak payahlah nasihat dia tu. Kita pun dah rasa malas dah." Ujar seorang rakan lagi.

Namun, dalam hati saya bukan begitu. Dari jauh, saya masih berharap ada perubahan pada dirinya sendiri.

Tetap Pendirian

Dalam hidup ini, kita harus berani membuat keputusan. Serta berani untuk berhadapan dengan risiko keputusan kita.

Tidak kiralah dalam mencari pasangan hidup ke, atau membeli barang ke, atau merancang untuk bercuti ke dan lain-lain. Apa-apa saja perlu ketetapan pendirian. Jika tidak satu hari nanti kita jadi seperti Lebai Malang dalam cerita Melayu lama. Nak kejar ke kenduri di hulu tak dapat, nak kejar ke kenduri di hilir tak sempat.

Bila kita tetap pendirian, kita punya matlamat yang jelas untuk apa yang ingin kita capai. Bila sudah ada matlamat, kita tahu perancangan yang sepatutnya yang harus kita buat untuk capai matlamat tersebut. Sertakan sekali 'time frame' nya kalau boleh. Perkara sebegini juga memang selalu kita buat kalau kita buat program.

Tapi jika melibatkan 'program' dalam hidup, kita kena lebih disiplin. Kena lebih tegas pada diri. Kita berbincang dan merancang untuk sebuah kehidupan. Hidup ini amanah Tuhan. Allah tak jadikan kita hidup ini sia-sia atau main-main saja.

Cakap Secara Jelas

Seorang yang tetap pendirian biasanya akan terus melahirkan pendapatnya secara jelas. Bukan sekadar cakap di atas angin atau di atas pagar. Berlapik-lapik hingga tiada kejelasannya.

Mungkin ada yang kata bila cakap berlapik-lapik ini atau sengaja 'beat around the bush' ini lebih sopan bunyinya. Tapi jika hingga hilang kejelasan apa yang hendak disampaikan, maka hilanglah maknanya.

Usah sampai kata-kata yang sangat tidak jelas itu bertukar menjadi perkara yang menyusahkan.

Lihat saja Rasulullah sendiri, dalam menyampaikan wahyu baginda amat tegas biarpun penuh dengan kelembutan. Jika baginda tiada ketegasan dalam menegakkan yang haq, maka dakwah Rasulullah pada hari ini mungkin tidak sampai pun kepada kita.

Fikir-fikirkanlah...

"Dan apabila ada dua golongan orang mukmin berperang, maka damaikanlah antara keduanya. Jika salah satu daripada keduanya berbuat zalim terhadap (golongan) yang lain, maka perangilah (golongan) yang berbuat zalim itu, sehingga golongan itu kembali kepada perintah Allah. Jika golongan itu telah kembali (kepada perintah Allah), maka damaikanlah antara kedunya dengan adil, dan berlakulah adil. Sungguh, Allah mencintai orang-orang yang berlaku adil."
(Al-Hujurat; 49:9)

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino