::Fikir Zikir::

"Perbaikilah dirimu di samping kamu mengajak orang lain kepada kebaikan." -Hassan Al-Banna-

Feb 17, 2010

Redha Allah dan Redha Ibu Bapa


~Untuk menggapai redha Allah, usah dibelakangi ibu dan ayah.~

Daripada Abdullah Amru, Rasulullah s.a.w bersabda:
Keredhaan Allah daripada keredhaan ibu bapa dan kemurkaan Allah daripada kemurkaan ibu bapa.
(Hadith Riwayat Tarmizi)

Alangkah terpuji kisah Uwais Al-Qarni yang amat berhajat menemui Rasulullah kerana cintanya pada baginda. Beliau hanya pemuda miskin yang tidak dikenali di tempatnya, namun cukup disebut-sebut seluruh penghuni langit kerana ketaatannya pada ibunya. Ke mana-mana dia pergi, ibu tua dan tiada daya itu digendongnya.

Hingga kini, nama Uwais Al-Qarni terus menjadi sebutan, kerana dia seorang anak yang soleh.

Allah memuliakan kedudukan ibu dan bapa kepada kita. Kita hanya punya satu ibu dan satu bapa saja di dunia. Buruk atau baiknya, dialah orang tua kita. Yang wajib kita taat padanya melainkan hal-hal yang bercanggahan dengan perintah dan larangan Allah dan Rasul-Nya. Hatta pada seorang mualaf yang memeluk Islam sementara ayah dan ibunya masih belum beriman kepada Allah dan Rasul, hak-hak mereka sebagai ibu dan bapa harus ditunaikan selagi tidak menyalahi perintah dan larangan-Nya.

Ibu bapa menyayangi anak-anak yang telah mereka besarkan dengan susah payah selama ini. Mereka inginkan yang terbaik untuk anak-anak mereka. Sebab itu juga mereka ingin melindungi anak-anak mereka, iaitu diri kita.

"Bersyukurlah kepada Aku dan kedua ibu bapa kamu."
(Luqman:14)

Adakalanya kita bercanggah pendapat dengan ibu dan bapa. Mungkin ibu bapa kita kurang faham atau mungkin kita yang tidak faham mereka. Carilah puncanya. Tentu ada rasional di sebalik tentangan mereka. Berbincanglah.

Bagaimanapun, mereka tetap ibu dan bapa kita.

"Maka berkat rahmat Allah engkau (Muhammad) berlaku lemah lembut terhadap mereka. Sekiranya engkau bersikap keras dan berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari sekitarmu. Kerana itu maafkanlah dan pohonkanlah keampunan untuk mereka dan bermusyawarahlah dengan mereka dalam urusan itu. Kemudian, apabila engkau telah membulatkan tekad, maka bertawakkallah kepada Allah. Sungguh, Allah mencintai orang-orang yang bertawakkal."
(Ali-Imran; 3:159)


Bacaan lanjut:
Ustaz Hafiz Firdaus
Ustaz Hasrizal
Usrah Keluarga

~Gembira bercuti bersama ibu dan abah. Melihat wajah mereka juga kita beroleh pahala.~

0 comments:

 

Ringkasan Tetamu

Hatiku Milik-Mu Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino